Lesz, aki elviszi a szemetet? Minden, amit a kukások munkabeszüntetéséről tudni lehet
Hol sztrájkolnak a kukások?
Hivatalosan nem sztrájk zajlik épp, ezért nem is lehet pontosan megmondani, merre érdemes arra készülni, hogy nem viszik majd el a szemetet. Azt tudjuk, hogy mi történt eddig: kedd reggel az Ecseri úti telephelyről nem indultak el a kukásautók, szerdán pedig az Ecseri út mellett a testvérhegyi és a csepeli telephelyről sem indult el minden kukásautó, ahogy a rákospalotai Mélyfúró utcai hulladéktelepről sem. Munkatársaink ez utóbbi helyen várták a dolgozókkal együtt, hogy Mártha Imre, az egyesített budapesti közműholding vezérigazgatója megérkezzen és tájékoztasson mindenkit a helyzetről – meg is jött, ritka teátrális módon egy kukásautót vezetve.
Vigyük ki a szemetet azért, lesz, aki elviszi?
Ezt a kérdést feltettük az FKF sajtóosztályának – már csak azért is, mert amúgy az ügyfélszolgálaton közel tíz percig csak a bejelentkező zenét sikerült hallgatni, annyian próbálnak érdeklődni, mi a helyzet náluk. Amint választ kapunk, frissítjük a cikket, addig is marad az a tanács: vigye ki a szemetet mindenki, legfeljebb visszaviszi majd este a továbbra is teli kukát.
Van olyan józsefvárosi társasház, ahol már közölték a lakókkal: bizonytalan ideig nem fogják elszállítani a szemetet. Óbudán és a XVII. kerületben is maradt teli olyan kuka, amelyet szerda reggel kellett volna elvinni, Zugló több részén pedig a szelektív hulladékot nem szállították el kedden. A XII. kerületben ellenben a szokásoshoz képest némi csúszással, de elvitték a szemetet szerda kora reggel, és Erzsébetvárosban is volt szemétszállítás.
Mi a kukások baja?
Az alapvető probléma természetesen a bérek elértéktelenedése. Az FKF Hulladékgazdálkodási Divízió munkatársai idén január 1-jén kaptak 15 százalékos átlagos béremelést, ami egészen jónak tűnt, amikor a főváros és a szakszervezetek 2021 júniusában megkötötték az egyezséget, mostanra azonban az egész bérnövekedést eltüntette az infláció.
De ezen túl is van kritikájuk a kukásoknak. Nem örülnek például annak, hogy az ellenőrök, akiknek a feladata vizsgálni, hogy kiürítik-e a kukákat, bejelentett kukák tartalmát viszik-e el, illetve hogy nem fogadnak el senkitől pénzt, a kukások állítása szerint 100-150 ezer forinttal többet keresnek, mint azok, akik a szemetet elszállítják. Azt is nehezményezik, hogy a médiában olyan számok terjednek, hogy 400 ezer forintot lehet keresni kukásként, miközben a valós összeg kétszázegynéhány ezer forint (amit persze részben magyarázhat a bruttó és a nettó fizetés közötti különbség, és az egyébként sem szokott sztrájkra ok lenni, hogy a sajtóban mi jelenik meg).
A hulladékszállító munkatársak többsége jelenleg nettó 240 és 280 ezer forintot keres, az egyéb fizikai munkakörökben, például raktárban dolgozók bére pedig ennél is kevesebb. A dolgozói delegáció ezért a hulladékrakodóknak az eddigi, béren kívüli juttatások kivétel nélküli megtartása mellett 350 ezer forint nettó alapbért, sofőrök részére pedig 400 ezer forint nettó alapbért követel – mondta el Király András, a szakszervezet elnöke.
Ki a felelős? Ki tudna pénzt szerezni?
Az FKF fővárosi cég, az egységesített közműholding, a Budapesti Közművek Nonprofit Zrt. (BKM) keretein belül működik. Ez az oka annak, hogy a kukások most a BKM-től kérnek több pénzt, illetve hogy a főváros próbál segítséget kínálni. De nem ennyire egyszerű a helyzet: pénzt ugyanis az NHKV Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt., közismertebb nevén a kukaholding ad az alvállalkozóinak, így az FKF-nek is – a kukaholding viszont állami. (Ezen a ponton az a hír ne zavarjon össze senkit, hogy a kukaholdingot eladták a Molnak, ugyan a döntés erről már megvan, de csak 2023 júliusában élesedik, addig az államé a cég és így a feladatok is.)
A BKM többször is jelezte, hogy a kukaholding az elmúlt három évben 3-5 milliárd forinttal kevesebb pénzt adott az FKF munkájának finanszírozására, mint addig, az ő megfogalmazásukban „a fővárosiak által befizetett hulladékgazdálkodási díjak nem jutnak el maradéktalanul a Társasághoz”. Karácsony Gergely főpolgármester három év alatt 15 milliárd hiányzó forintról írt, helyettese, Kiss Ambrus pedig azt mondta, a kukaholding évente 5 milliárd forinttal kevesebbet ad, mint amennyi szemétdíjat begyűjt. A kukaholding erre válaszul egy közleményt adott ki, amelyben leszögezte, hogy „a jogszabályban rögzített fizetési kötelezettségét valamennyi közszolgáltató felé fizetési határidőn belül teljesíti, késedelmes fizetésbe nem esik. Társaságunknál nincs lejárt, kifizetetlen szolgáltatási díj számlája a fővárosi cégnek.” Ez azért érdekes kommunikációs megoldás, mert nem azt cáfolja, amit a BKM és az FKF állít – azzal nem vádolták meg a kukaholdingot, hogy megszegné a szabályokat és nem fizetne, a fővárosi cégek állítása az, hogy most kevesebb pénzt kapnak, mint korábban.
Szabályos ez az egész?
Ha sztrájk lenne, akkor valószínűleg nem, hiszen annak szigorú szabályai vannak, hogyan kell meghirdetni, mennyi szolgáltatást kell közben biztosítani. Ezért is fontos, hogy a BKM a keddi közleményében vadsztrájkot emlegetett.
A dolgozókat képviselő szakszervezet, a Helyiipari és Városgazdasági Dolgozók Szakszervezete 2000 kerüli ezt a szóhasználatot. Ők arról írtak, hogy a munkát és a menetleveleket minden dolgozó felvette. Egyes gépeket, például a hulladékszállító autókat azonban a műszaki hiányosságok miatt leadtak javításra, ahogy azt az előírások alapján tenniük is kell, ha problémát találnak. A műszaki területen akkora a munkaerő- és az alkatrészhiány, hogy amiatt lassan halad a javítás, pedig a dolgozók végig a műhelynél vártak, hogy megjavítsák a járműveket és indulhassanak dolgozni – érvel a szakszervezet.
Mivel az erről szóló közleményben dolgozói követeléseket emlegetnek és tárgyalásokra kérték a cégvezetést, nem nehéz rájönni arra, hogy nem véletlenül most vették észre, milyen bajok vannak a gépeikkel. A megfogalmazásaiknak nyilvánvalóan nem az az oka, hogy mindenkit hülyének néznének, a cél az, hogy a jogászok ne beszélhessenek sztrájkról.
Mi lesz most?
Mártha Imre azt ígérte: még szerdán tesz a BKM egy újabb fizetési ajánlatot, de rögtön hozzá is tette, tudja, hogy ez szerény ahhoz képest, amit a kukások szeretnének. Az FKF is arról biztosította a dolgozókat, „készen áll arra, hogy jogszerű keretek között keressenek reális megoldást a kialakult helyzetre”. Azonban a fővárosi cégektől mindenki a kukaholdingra mutogat, az állami cég képviselőjét is meghívták a tárgyalásra.
A BKM és az FKF arra kért mindenkit, hogy dolgozzon, amíg a tárgyalás zajlik, és a főváros is ezt szeretné. Ha viszont a kukások nem hallgatnak a kérésre, akkor az önkormányzat jelezni fogja a katasztrófavédelemnek, hogy baj van. Ebben az esetben a katasztrófavédelmisek gyűjtenék be a szemetet, a BKM pedig meg is ígérte, hogy az ehhez szükséges eszközöket odaadják nekik.