12° Budapest
2025 augusztus 24., vasárnap
image

Leiskolázta egy amatőr játékos a mesterséges intelligenciát a go játékban

Hét évvel ezelőtt, 2016 márciusában komoly mérföldkőnek számított, hogy a Google DeepMind-alapú algoritmusa, az AlphaGo képes volt legyőzni a világ akkori legjobb go-játékosának tartott Li Sze Tolt. A dolog vége az lett, hogy a nagymester visszavonult, mert nem tudta feldolgozni, hogy legyőzte őt egy gép.

Bár akkor ezt nem lehetett tudni, a jelek szerint Tol lépése elhamarkodott volt. Az ArsTechnica beszámolója szerint ugyanis egy amatőr játékos képes volt legyőzni egy másik, a KatarGO nevű mesterséges intelligenciát az ősi kínai játékban, ráadásul többször is. Kellin Pelrine a jelentések szerint

15-ből 14 meccset megnyert a gép ellen.

Pelrine a rendszer egy hibáját használta ki, amit korábban egy másik algoritmus tárt fel. Adam Gleave, a hibakeresésre kifejlesztett programot tervező kaliforniai kutatócég, a Far AI vezérigazgatója szerint meglepően könnyű volt a mesterséges intelligencia gyengeségét kihasználni.

A Far AI szoftvere több mint 1 millió játékot játszott az algoritmus ellen, hogy felderítse annak vakfoltját, amit aztán az ember ki tud használni. Pelrine ezt kihasználva már egy másik rendszer, a Leela Zero ellen is győzni tudott.

A mesterséges intelligencia gyenge pontja az volt, hogy a tábla sarkánál tett lépésekkel a játékos el tudta terelni a mesterséges intelligencia figyelmét, miközben lassan körülvette az ellenfelét. Pelrine szerint ezt egy ember azonnal észlelte volna, a gép azonban vakon maradt.

Stuart Russell, a Kaliforniai Egyetem tudósa szerint mindez a mélytanuló algoritmusok alapvető hibájára utal.