Budapest
2024 november 05., kedd
image

Kukásautóval érkezett tárgyalni a közműcég vezérigazgatója, és fizetésemelést ígért a sztrájkoló kukásoknak

Cikkünk frissül.

Mártha Imre, az egyesített budapesti közműholding vezérigazgatója vezette az egyetlen járó kukásautót, így érkezett meg a Mélyfúró utcai hulladéktelephez (címlapképünkön), ahol a dolgozók ma reggel nem vették fel a munkát. Hivatalosan nem sztrájk történik, hanem a géppark nem megfelelő állapotára hivatkozva nem szállnak be a munkások a járműveikbe – nyilván ennek az az oka, hogy sztrájkot nem lehet csak úgy meghirdetni, már az első, keddi munkabeszüntetés után vita volt arról a cégvezetés és a szakszervezet között, hogy vadsztrájk történik-e.

Amíg a vezérigazgatóra vártak, igencsak feszült hangulatban, az ottani dolgozók arról beszéltek munkatársunknak: szeretnék, hogy szóba álljon velük a cégvezetés, mert most csak a telep vezetőjével tudnak kommunikálni.

Mártha Imre ugyanazt mondta el a dolgozóknak, amit a közműholding eddig is kommunikált az első munkabeszüntetés után: megérti az elkeseredést, hiába volt 15 százalékos béremelés, azt „az infláció megette”. A budapesti szemétszállítást az állami kukaholding finanszírozza, a probléma oka pont az szerinte, hogy a fővárosi cég három éve nem kap annyi pénzt a kukaholdingtól, amennyit addig kapott, és amennyi szerintük járna. A kukaholding képviselőjét is meghívták a tárgyalásokra, de csak remélni tudja, hogy részt is vesz majd.

Mint elmondta, ma tesznek egy újabb fizetési ajánlatot, de azt elismerte, hogy ez „szerény” lesz a munkavállalók igényeihez képest. Addig is azt kérte, hogy álljanak munkába a kukásautók, és utána tárgyaljanak.

A szemétszedés önkormányzati feladat, azonban az állami cég adja rá a pénzt, így a katasztrófavédelem gyűjti majd be a szemetet, ha tovább romlik a helyzet – mondta el. Egy hét nem maradhat ki a szemétszedésben, nagyon komoly ellátási nehézségek lehetnek – tette hozzá. A rendelkezésre álló eszközöket odaadják majd a katasztrófavédelemnek, a logisztikai eszközöket biztosítják.

Miután mindezt elmondta, a vezérigazgató bevezette a kukásautót és kiöntötte a szemetet.

A kukások elsőként még kedd reggel tagadták meg a munkát az Ecseri úti telephelyen. A Blikk úgy tudja, hogy szerda reggel négy telephelyről nem indultak el a kukásautók.

A közműholding (BKM) keretein belül működő FKF arról biztosított mindenkit, hogy szeretne az eddiginél valamivel többet kínálni a dolgozóknak, a hivatalos megfogalmazásban „készen áll arra, hogy jogszerű keretek között keressenek reális megoldást a kialakult helyzetre – az erről kedden kiküldött sajtóközleményt osztogatták most kinyomtatott formában is azoknak az újságíróknak, akik elmentek a Mélyfúró utcába -, de arra kért mindenkit, hogy ne vegyen részt vadsztrájkban. A Helyiipari és Városgazdasági Dolgozók Szakszervezete 2000 erre úgy reagált: szó sincs vadsztrájkról, műszaki problémák miatt adtak le járműveket.

A szakszervezeti elnök szerint nem becsülik meg kellőképpen az ágazatban dolgozókat, a korábbi, 2022-re vonatkozó bérmegállapodásokban rögzített 15 százalékos bérfejlesztés a kereseteken szerintük nem látszódik.