Kiszámoltuk, mennyivel nőhet az infláció a benzinárstop eltörlésével
Kevés olyan termék van Magyarországon, amely olcsóbb, mint tavaly ilyenkor – a telefon- és internetdíj, a helyi tömegközlekedés, a járműüzemanyag, és a tévéelőfizetés volt az elitklub, ebből kerül most ki az üzemanyag. Összességében 21,1 százalék volt az októberi infláció, innen megyünk még följebb. De mennyire?
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) úgy számolja ki az inflációt, hogy 140 termékcsoport árváltozásait súlyozza az alapján, mennyire nagy részét teszik ki az összes fogyasztásnak. A járműüzemanyag 6,46 százalékos súlyt kapott, ezzel a második legfontosabb összetevője lett az inflációnak, csak a dohányáruk 6,505 százaléka magasabb.
Nyilván csak elnagyolt becslést lehet készíteni arról, mi történik majd most, de azt érdemes megpróbálni. (És tegyük is hozzá gyorsan: ez nem tudományos számítás, a teljes inflációs számhoz minden hónap 1-je és 20-a között gyűjtik az árakat az ország minden részén, vagyis fontos az is, hogy hogyan változnak az árak a következő majdnem két hétben is.)
Hernádi Zsolt kedd este azt mondta, a Mol kútjain a benzin irányadó ára 641 forint lesz, a gázolajé 699. Ha ezt átlagolnánk, akkor 39,58 százalékos drágulást látnánk a tavaly ilyenkori 480 forinthoz képest. Ennél azonban valamivel kisebb számot érdemes venni, mert már a mostani adatba is beleszámolja a KSH azt, hogy nem mindenki vehetett árcsökkentett benzint eddig sem.
De ha úgy számolunk, hogy csak 35 százalékkal drágulnak az üzemanyagok, minden más tétel a kosárban pedig változatlan marad, akkor is azt kapjuk, hogy 2,6 százalékponttal megugrik az infláció, 21,1 helyett 23,7 százalékos volna.
Ha 30 százalékos drágulással kalkulálunk, akkor 2,3 százalékpont növekedés jön ki.
Ha viszont maradunk a korrigálás nélküli 39,58 százalékos benzindrágulásnál, akkor máris 2,9 százalékponttal ugrik meg az infláció.
Egyáltalán nem biztos azonban, hogy a benzinárstop megszüntetése miatt lesz a miénk az EU legnagyobb inflációja. Csütörtök délelőtt jön majd ki a novemberi, még az ársapkás üzemanyagokkal számolt adat, és ismerve a velünk egy súlycsoportban lévő balti államok előzetes számait, komolyan vehető esélyünk van arra, hogy már ezzel az első helyre ugorjunk. De ha mégsem, akkor most sikerült elintézni, hogy a decemberi számokkal már egész biztosan.