Budapest
2024 november 24., vasárnap
image

Kinek jó, ha robogóként kezelik az elektromos rollereket és a buszsávban is mehetnének legálisan?

Révész Máriusz, az aktív Magyarországért felelős államtitkár beszélt arról, hogy már idén az Országgyűlés elé kerülhet az a KRESZ-módosítás, amely az egyre népszerűbb e-rollereke vonatkozó közlekedési szabályokat is egyértelműen meghatározza.

A rollereket végsebességük alapján két csoportba sorolnák:

A lehetséges változások kapcsán megkerestünk egy villanyrollerbérléssel és -forgalmazással foglalkozó céget, hogy tisztázzuk, milyen változásokat is hozhat, ha rendezik az e-rollerek helyzetét.

Alapvetően érdemes tudni – mondja az Ultimate Electric Bike ügyvezetője, Illés Sándor –, hogy a közismert nagy e-roller-flották gépeinél – Lime, Tier – 25 km/h-s maximális sebesség korlátozás van, illetve akár alacsonyabb is, így az esetükben sok változás elvileg nem lesz.

Jelenleg egyébként, több megjelent híreszteléssel szemben, nincs semmilyen konkrét paragrafus, ami szabályozná ezeket az eszközöket, hol, ki és mennyivel mehet velük. Valójában se rendelet, se törvény, hogy létezne egyáltalán az elektromos roller, mint kategória,fogalom a KRESZ-ben.

Az általunk forgalmazott közép- és felsőkategóriás eszközök – mondja Illés Sándor –, valóban, akár 80–100 km/h-ra környékén is képesek haladni, ami nem ugyanaz a felhasználási mód, mint a lassabb gépeké. „Egyetértünk azzal, hogy ezekre jogosítvány, KRESZ-vizsga és bukósisak kelljen, és ami legalább ilyen fontos, biztosítás a használatukhoz.”

Ugyanakkor ezek is tudnak lassan is menni – hangsúlyozza – vagyis az, hogy az új szabályozás ezeket kötelezően „kirakná az úttestre” elhibázott ötlet. Pontosan az előnyöket veszítené el az eszköz Illés Sándor szerint, éppen ezért nem a robók közé kellene egyszerűen besorolni az erősebb eszközöket, hanem egy új kategóriát kéne nekik teremteni. A kicsiket, 10–15 km/h-s sebességig békén hagyná, a ténylegesen nagyobb 50–60 km/h-s tempóra képes járműveket KRESZ-vizsgához, és felelősség-biztosításhoz kötni, de 10–20 km/h-val ezek is mehessenek a járdán.

Pető Attila közlekedési szakoktató is hasonlóan látja, hogy a legszerencsésebb lenne egy külön kategóriát meghatározni az elektromos rollerek számára. Már csak azért is, mert például egy segédmotor-kerékpáron a jelenleg a szabályozás szerint van ülés, ami többnyire nyilvánvalóan nincs egy rolleren.

További és vélhetően sokak áltan nem éppen szívesen látott jelenség lehetne, ha a gyorsabb rollerek csak közúton mehetnének, és alapvetően kerékpárúton sem, viszont akár a Rákóczi út buszsávjában is, legálisan 40-nel a busz előtt. „Nem biztos, hogy ezt sokan szívesen látnák” – mondja.

Egy új kategóriához nyugodtan hozzá lehetne csatolni a speciális rendelkezéseket, és akár több osztályba is sorolhatják ezt követően a rollereket, ahogyan például motorkerépárból is többféle kategória van.