Kettős hatás lassítja itthon az új autók eladásait
A GKI Gazdaságkutató kereslet-előrejelző modellt készített a háztartások személygépkocsi-vásárlásainak becsléséhez, amely a lakossági bizalmi index adataira épül, gazdasági, pénzügy, megtakarítási várakozásokat figyelembe véve.
Ennek alapján az újautópiaci keresletet várhatóan a közeljövőben is erősen turbulens hatások befolyásolják – írja a GKI. Az év elején kapott ösztönzők, mint az adóvisszatérítés hiába segítené az eladásokat, a gyorsuló infláció, a rezsicsökkentés részleges feladása, valamint az újautóárak számottevő emelkedése visszaveti a keresletet.
A Magyarországon az újautók piaca volumenében mostanra alig harmada a használt autók piacának. 2013 és 2019 között mág dinamikusan növekedtek az eladások ebben a szegmensben, majd a 2019-es rekord év után (63,7 ezer autó) 2021-ben 36,5 ezer darabra esett vissza az értékesítés, így két év alatt a kereslet 43 százalékkal esett vissza.
A kínálati oldalon is problémák vannak, az orosz-ukrán háború okozta ellátási zavar és a nyersanyagok világpiaci árának megugrása miatt. Az Ukrajnában előállított járműipari részegységek - kábelkötegek - szállításának leállása miatt, miközben eddig is félvezetőhiány volt, nagy számú nyugat-európai, azon belül különösen német gyártó kénytelen hosszabb-rövidebb időre csökkenteni a termelést.
Mindezek nyomán 2022 második negyedévében az új autók eladása 4 százalékkal csökkent az előző negyedévhez képest, amely már hat negyedéve a kilencezer darabos eladás körül hullámzik. Ugyanakkor, ha az előző év azonos időszakához képest nézzük, már 12 százalékos visszaesést láthatunk. 2022-ben a modell eredményei alapján az előző 12 hónaphoz képest valamelyest erősödik a kereslet az újautók iránt, azonban még ez is jelentősen elmarad majd a 2017-2019 közötti magas szintektől.