Budapest
2024 november 26., kedd
image

Két apró változtatás, és 24 százalékkal csökkenhet a repülőgépek környezeti terhelése

Az elmúlt években egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy ha szeretnénk megállítani a globális felmelegedést, akkor a légiközlekedéssel is kezdenünk kell valamit. Jelen formájukban a repülőgépek rendkívül környezetszennyezőek, erre pedig egyéb olyan faktorok – a poggyászkezeléstől az utasok kiszolgálásáig – is hozzájárulnak, amelyek tovább rontanak a helyzeten.

A környezetbarát üzemanyagokat és az elektromos repülőgépeket már jó ideje fejlesztik a cégek, ám ezek csatasorba állításához még jó néhány évre biztosan szükség van. A The Conversation azonban arról ír, hogy nem csak ezekkel lehetne csökkenteni a károsanyag-kibocsátást.

A lap szerint az éghajlati szempontból optimális útvonaltervezés, valamint a kötelékben való repülés együttes alkalmazásával 24 százalékkal lehetne csökkenteni a repülés éghajlatra gyakorolt hatását.

Előbbivel ki lehetne kerülni a légkör azon régióit, amelyek például a nedvességtartalmuk miatt hosszú élettartamú kondenzcsíkokat hoz létre. A kutatások szerint az útvonal 1-2 százalékos megváltoztatásával az éghajlatra gyakorolt nettó hatás már 20 százalékkal csökkenthető.

Emellett érdemes lenne a repülőgépeknek kötelékben repülniük. Ha a gépek 1-2 km-es követési távolsággal repülnek egymás után, a vezérgép mögötti gépek szén-dioxid kibocsátása 5 százalékkal csökken, mivel sokkal könnyedebben úszik a gép a levegőben.

Ennek egy másik pozitív hatása lehet, hogy a kibocsátott károsanyagok felhalmozódnak. Ez elsőre nem jó hír, ám ha a nitrogén-oxidok elérnek egy bizonyos koncentrációt, az ózonképződés sebessége csökken, a melegítő hatás pedig lelassul.