Karácsony a metrókocsi-beszerzésről: „Nem lehet nem felfedezni emögött orosz érdekeket”
Hamarosan elkészül az a jelentés, amelyet a 3-as metró szerelvényei beszerzésének hátterét vizsgáló fővárosi bizottság állít össze. A részletek egyelőre nem ismertek, de Havasi Gábor, a Momentum képviselője azt a következtetést elöljáróban már megosztotta belőle a hvg.hu-val: „egyértelműen látszik, hogy Orbán Viktor és korábbi budapesti helytartója, Tarlós István számára a budapestiek érdekei mindvégig másodlagosak voltak, miközben az orosz lobbi kénye-kedve szerint alakította a beszerzés részleteit”.
A jelentésről megkérdeztük Karácsony Gergely főpolgármestert is, miután péntek délelőtt a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatójával közösen megnyitotta az Európai Mobilitási Hetet.
„Valójában ezt eddig is tudtuk” – válaszolta Karácsony arra a kérdésre, hogy mit szól a jelentés alapvető megállapításához. – „Én magam és a teljes városházi ellenzék 2019 előtt nagyon erősen kritizálta, szerintem teljes joggal ezt a beruházást.
Tarlós főpolgármester úr szavaiból és a dokumentumokból is nagyon világosan látszik, hogy a fővárosnak nem ez volt a szándéka. A kormány egy nagyon aljas módszerrel kényszerítette rá az akkori városvezetést erre a messze nem ideális megoldásra,
mégpedig azzal, hogy a kereskedelmi hitelfelvételből – amit egyébként a mostani városvezetésnek kell visszafizetnie a mostani kamatfelárak mellett – megvalósult beruházásban nem járult hozzá ahhoz, hogy egy európai nemzetközi tender alapján új kocsikat vásároljanak.”
A főpolgármester úgy fogalmazott: nagyjából abból a pénzből, amit az orosz kocsik beszerzésére fordítottak, új, klimatizált, biztonságosabb, olcsóbban üzemeltethető kocsikat is lehetett volna vásárolni, mégis a drágább és rosszabb megoldást kellett választani.
Karácsony azt mondta, nem szeretné elvenni a budapestiek kedvét attól, hogy a 3-as metrón utazzanak, és mindent meg is tesznek azért, hogy ezekkel a kocsikkal is színvonalas szolgáltatást tudjanak nyújtani. „De le kell szögeznem: véleményem szerint ez nagyon rossz döntés volt, és nem tudok e mögött nem orosz, illetve magyarországi gazdasági érdekeket látni” – fűzte hozzá.
Felidézte, hogy a metrókocsik beszerzésének időszakában a jelenlegi kormányszóvivő, Szentkirályi (akkor a Szalay-Bobrovniczky vezetéknevet használta) Alexandra főpolgármester-helyettes volt, akinek a férje, Szalay-Bobrovniczky Kristóf jelenlegi honvédelmi miniszter „azokkal az orosz beszállítókkal hozott létre közös cégeket, amelyektől most függ az ország egyik legfontosabb közösségi közlekedési infrastruktúrája. Nem lehet nem felfedezni emögött politikai és gazdasági érdekeket, amelyek ellentétesek voltak Budapest és az ország érdekeivel” – jelentette ki.
A vizsgálóbizottság Karácsony szerint nagyon alapos munkát végez ebben az ügyben, a jelentésük pedig sorra fogja venni azokat a dokumentumokat, amelyek egyértelműen alátámasztják, hogy „ez egy kormány által diktált, és az egykori városvezetés által kényszerűségből elfogadott és rossz megoldás volt”.
Megjegyezte azt is, hogy bár a háborút senki sem láthatta előre, „a kockázat, amely egy uniós tagállam esetében abból származik, hogy egy kritikus infrastruktúrát egy EU-n kívüli országgal próbál működtetni, mindig megvolt, a háború árnyékában pedig látszik, hogy ez nagyon rossz döntés volt”. Konkrétumot is említett, mint mondta, kérdésessé vált, hogy a későbbiekben a garanciális javításokat és a fennmaradt kötbérigényeinket realizálni tudják-e.