Jellegzetes okból törik össze sokan a villanyautójukat
Az AXA biztosító svájci részlege évről évre készít mobilitási felmérést, amelyben idén az elektromos autókra fókuszáltak. Az elektromobilitás egyre inkább itt van velünk, amit igazol a felmérés is, amely szerint a megkérdezettek mintegy harmada ült már e-autó volánja mögött, férfiak jóval nagyobb arányban, minden második vezetett már villanyautót. Kiderült az is, hogy a megkérdezettek csaknem 50 százaléka már abban gondolkozik, hogy a jövőben akkumulátoros járművet vásárol.
Az e-autók terjedésével azonban új veszélyek is felmerülnek. Az AXA statisztikái azt mutatják, hogy a vezetőik 50 százalékkal többször okoztak kárt a saját járművükben, mint a hagyományos belső égésű motoros autók tulajdonosai.
Michael Pfäffli, az AXA kutatási vezetője megmagyarázta a jelenség okát, ami leginkább arra vezethető vissza, hogy a nagy teljesítményű elektromos járművek viselkedésükben is jelentősen eltérnek a belső égésű motorokétól. "Elemzéseink azt mutatják, hogy a legnagyobb kockázatot nem a lassítás, hanem a gyorsítás jelenti" – mondja Pfäffli balesetkutató. A legtöbb elektromos autó, különösen az erősek, nagyon nagy forgatónyomatékkal rendelkeznek, ami a villanymotor karaktere miatt azonnal jelentkezik is, ha a sofőr lenyomja a gyorsítópedált. Az ilyenkor hirtelen fellépő gyorsulást nem mindig sikerül kontrollálni.
Anélkül, hogy pontosan meghatározná az AXA tanulmánya, hol kezdődik az „erős elektromos autó”, statisztikáik azt mutatják, hogy az ilyen modellek 30 százalékkal több balesetet okoznak, mint az alacsonyabb teljesítményű járművek. (Mindenesetre manapság valóban egyáltalán nem ritkák az olyan elektromos autók, amelyek 600-700 lóerős teljesítményűek, versenyautókat idéző gyorsulási mutatókkal.)
Az azonnali nagy nyomaték megjelenése a sofőröknek a parkolási manőverek közben okozza legtöbb kellemetlen pillanatot, amikor túl hirtelen indul meg az autó. Ráadásul a nehéz, nagy akkumulátorok miatt nagyobb súlyú autók több kárt is fognak okozni. Az AXA szerint egy kéttonnás autó, ami nem szokatlan egy modern elektromos autó esetében, máris 10 százalékkal több kárt okoz, mint a könnyebb autók. Ha pedig egy 10 évesnél régebbi belső égésű autóval koccan, a másik járműben ülők sérülésének kockázata máris 20 százalékkal nő.