Budapest
2025 szeptember 11., csütörtök
image

Így veszhet el 289 milliárd forint EU-s támogatás, amiből megújulhatna a HÉV

A budapesti és környéki HÉV vasútvonal korszerűsítése és kapacitásbővítése 289 milliárd forint értékű, százszázalékos támogatású projektként szerepel a Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszköz (RRF) felhasználásáról szóló magyar tervben. Csakhogy amíg a magyar kormány jelenleg is birkózik a jogállamisági és korrupcióellenes feltételek teljesítésével, így még egyetlen centet sem kapott a helyreállítási alapokból, de ez csak az egyik probléma.

A másik gondot az jelenti, hogy az alap forrásai csak olyan projektekre használhatóak fel, amelyek 2026 augusztusáig befejeződnek, és úgy tűni, erre az elakadt HÉV-projektnek kevés esélye van.

A járműbeszerzés különösen időigényes, hiszen egyedi tervezésű – elővárosi vasúti szerelvényként és metróként is üzemeltethető – kocsikat kell keríteni, amelyek beférnének a majdani Kálvin tér alatti alagútba. A fővárosi HÉV-fejlesztést a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) indította el, ennek egykori igazgatója, Vitézy Dávid a Népszavának azt mondta korábban, hogy

a vasúti járművek várható gyártási ideje 5-6 év.

A lap emlékeztet, hogy a MÁV által kiírt HÉV-jármű-tendert 2021 tavaszán eredménytelennek nyilvánították, és azóta se hirdettek újat. Ha még idén újra ki is írnák és eredményesen le is zárnák a pályázatot, az új szerelvények akkor se érnének ide 2028 előtt.

Ettől függetlenül a pályafelújítási munkálatok akár haladhatnának is, a Népszava forrásai szerint a BFK felszántása óta nincs gazdája ennek a projektnek.

Ahogy arról korábban beszámoltunk, Lázár János építési és közlekedési miniszter javaslatára a kormány nemrég felmondta a Nyugati pályaudvar továbbtervezésére vonatkozó uniós támogatási szerződést. Magyarország még egyetlen centet sem kapott az EU-s helyreállítási alapokból, miközben Románia, Csehország, Szlovákia az uniós pénzekből már érdemben tudja enyhíteni az energiakrízist és a nyomában megjelenő szociális válságot.

Még legalább tíz évig zötykölődhetünk a hatvanéves HÉV-szerelvényeken

Budapest már Tarlós István idején sem tudott mit kezdeni a HÉV vonalaival, ezért a magyar állam, konkrétan a MÁV 2016. november 1-én átvette a fővárosi gyorsvasúti rendszer üzemeltetését. Az ezt követő öt évben semmit sem fejlődött a HÉV-üzem, és most úgy néz ki, hogy még legalább tíz évig velünk maradnak a jelenlegi HÉV-vonalak, és az ott közlekedő járművek is, miközben pár milliárd már így is elment a semmire.