Idei mélypontjára került az olaj ára a világpiacon
77 dolláron jegyezték a Brent olajat, tavaly december óta ilyen alacsonyan még nem állt. Mindezt úgy, hogy a nagy olajtermelő országokat tömörítő OPEC+ vasárnap úgy döntött, hogy csökkenti a kitermelést a magas ár védelmében.
Eközben persze történt más is: az EU, a G7 és Ausztrália hétfőtől ársapkát tett az orosz olajra, hogy így büntesse Putyin agresszióját Ukrajna ellen, és csökkentse az energiaválság hatását a világgazdaságra. Ugyancsak hétfő óta Európai Unió tiltja az orosz olaj tengeri importját. Ám sem a 60 dolláros ársapka, sem az uniós tilalom nem ingatta meg eddig a világpiacot - hangsúlyozza a CNN gazdasági rovata.
“Az orosz olaj még mindíg a piacon van, és az oroszok, úgy látszik, hogy veszik a lapot” - nyilatkozta Robert Yawger, a Mizuho Securities alelnöke, aki rámutatott arra, hogy azért 60 dolláros - vagyis nem túl alacsony - az ársapka, hogy az oroszok ne fogják vissza nagyon a termelésüket. “Így is szépen keresnek az olajon.”
Miért alakult ilyen előnyösen a helyzet a fogyasztók számára? Egyrészt, mert nőttek a recessziós félelmek, másrészt az USA feltöltötte stratégiai készleteit. Korábban ebből Joe Biden elnök utasítására jelentős mennyiséget piacra dobtak, hogy növeljék a kínálatot, és így törjék le az árakat. Biden még Szaúd-Arábiába is elutazott, hogy rábeszélje Mohamed bin-Szalman trónörököst a kitermelés fokozására, de visszautasították. Szaúd-Arábia ugyanis Kínával paktál.
A kínai elnök Rijádban
29,6 milliárd dolláros egyezményt ír alá Hszi Csin-ping elnök a trónörökössel. Kína legnagyobb olajszállítója Szaúd-Arábia, míg utána Irán következik, amelyet amerikai embargó sújt.
A kínaiak tudni akarják, hogy Szaúd-Arábia megbízható szállító marad. Ez most különösen azért fontos, mert Iránban a tüntetések megkérdőjelezik a rendszer stabilitását.
Kína és Szaúd-Arábia kereskedelme tavaly meghaladta a 87 milliárd dollárt, egy év alatt 30%-kal növekedett. Ebből 43,9 milliárd dollárt a kínaiak olajimportja tett ki. Peking a világ legnagyobb energiaimportőre: olajban a behozatal részesedése 72%, földgázban 44%.