15° Budapest
2025 május 15., csütörtök
image

Hihetetlen: 2023-ban oldtimer korba lép a kis olasz járgány, a Fiat Punto

Az 1991. évi LXXXII. törvény 18. § 14. pontja szerint "muzeális jellegű az a gépjármű, amelyet legalább 30 éve gyártottak, használata kizárólag a jellegével összefüggő célból történik, továbbá az eredeti műszaki jellemzőit nem változtatták meg, vagy annak megfelelően helyreállították". És ezek az autók hazánkban OT rendszámot kaphatnak, vagyis hivatalosan is oldtimernek lehet minősítetni őket.

Ha oldtimerek kerülnek szóba, akkor a legtöbb esetben valamilyen patinás hangulatú veterán négykerekű villan át az agyunkon. És nem pont egy a hazai utakon igen gyakori látványnak számító Fiat Punto, pedig hamarosan akár egy ilyen olasz járgány is kaphat OT rendszámot.

A Fiat az 1983-ban debütált Uno utódjaként 1993-ban dobta piacra az első Puntót, melynek 3- és 5-ajtós változatai 1999 augusztusáig voltak gyártásban, a nyitható tetős kivitel pedig 2000 júniusáig készült.

A 3,76 méter hosszú, 1,62 méter széles, 1,46 méter magas és 2,45 méteres tengelytávolságú olasz kisautó külsejét a neves olasz designer, Giorgetto Giugiaro tervezte.

Az 1995-ben Év Autójának is megválasztott Puntót 54-133 lóerős benzines, illetve 57-71 lóerős dízelmotorokkal szerelték.

A legizgalmasabb kivitel az 1,4 literes turbós benzinmotorral és ötfokozatú kézi váltóval felvértezett GT, melynek 133 lóerős teljesítménye, illetve 204 Nm-es nyomatéka 8 másodperces 0-100-as gyorsulást, illetve kereken 200 km/h végsebességet tesz lehetővé.

A másik végletet az 1,7 literes szívódízel kivitel jelenti, ez az 57 lovas és 98 Nm-es Punto 20 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/h-ra, a végsebessége pedig 150 km/h.

A második generációs Punto 1999-ben jött ki, a 2005-ben debütált harmadik nekifutás pedig 2018-ig volt gyártásban.