Budapest
2024 november 25., hétfő
image

Hamarosan kutatók érkeznek az iskolákba, hogy érdekesebbé tegyék a tudományt

„De miért?” – alighanem ez az a kérdés, amit a leggyakrabban tesznek fel a gyerekek nekünk, felnőtteknek. És, legyünk őszinték, előfordul, amikor magunk is nehezen tudjuk megadni rá a helyes választ.

Ez a tudásszomj és megérteni vágyás ugyanakkor értékes és fontos tulajdonság. Elengedhetetlen tehát, hogy a gyermekeink kérdéseikre helyes válaszokat és olyan magyarázatokat kapjanak, amelyeket ők is megértenek. Olyan válaszokat, amelyek arra serkentik őket, hogy mélyebbre ássanak és újabb kérdéseket tegyenek fel. Ez a tanulásnak messze a legjobb módja.

E szempontból kulcsfontosságú az oktatás, és különösen a természettudományok oktatása. Meggyőződésem, hogy ha jó tanárok kezében vannak, a tanulókat már egészen fiatal koruktól érdekelni kezdi az, hogy milyen szerepet játszik a tudomány és a kutatás a mindennapi életünkben.

Fel kell kelteni a kíváncsiságot bennük, és motiválni kell őket arra, hogy minél többet tanuljanak, és ne riadjanak vissza a tudománytól. Talán így akár afelé terelhetjük őket, hogy egy napon maguk is tudósokká váljanak. Márpedig a jelen és a jövő kihívásainak való megfeleléshez sok kiváló kutatóra és innovátorra lesz szükségünk!

Így született meg a „Kutatók az iskolákban” kezdeményezés ötlete.

Az elgondolás egyszerű. A kutatók felkérést kapnak, hogy látogassanak el egy-egy általános vagy középiskolai osztályhoz, és magyarázzák el a tanulóknak, hogy mivel foglalkoznak.

A kutatói látogatások során olyan kérdések kerülnek terítékre, mint az éghajlatváltozás, a fenntartható fejlődés, az egészségügy, az élelmiszerek és a táplálkozás, a környezet, a talaj vagy az óceánok. Az osztálytermi látogatás előtt a kezdeményezés részeként

a kutatók képzésben vehetnek részt, ahol megtanulják, hogyan lehet a legcélravezetőbben kommunikálni a fiatalokkal a munkájukról.

De maguk a tanárok is kapnak képzést, mégpedig a kutatóktól, hogy jobban megértsék a szóban forgó témát. A tanulók laboratóriumokba is ellátogathatnak, és tudományos feladványokat oldhatnak meg. Mindezek a tanulási lehetőségek úgy vannak megtervezve, hogy a tanulók interaktív és izgalmas formában fedezzék fel a tudományt, a kutatást és az innovációt.

Kiemelt célunk, hogy ez az új kezdeményezés elérje a lányokat és a fiatal nőket is. Köztudott, hogy a lányok legalább olyan jól teljesítenek a tudományos tantárgyakban, mint a fiúk. Ennek ellenére sokkal kevesebb nő kap esélyt a természettudományok, a technológia, a műszaki tudományok és a matematika (STEM) területén dolgozni, mint ahány férfi. Ezért ragaszkodtunk ahhoz, hogy a „Kutatók az iskolákban” kezdeményezés kiemelt figyelmet fordítson a lányokra és a nőkre, hogy tudatosítsa bennük a reál tantárgyak terén meglévő képességeiket. A kezdeményezés finanszírozója a Marie Skłodowska-Curie-cselekvések nevű program, amely a kutatók előremeneteléhez és továbbképzéséhez nyújt pénzügyi támogatást karrierjük bármely szakaszában. Ez a program egy rendkívüli tudósról kapta a nevét, aki az egyetlen volt, akit nőként kétszer is Nobel-díjjal tüntettek ki, mégpedig egy olyan időszakban, amikor a tudományos pálya korántsem volt magától értetődő lehetőség, főként nem a nők számára. Büszkén jelenthetem be, hogy a Marie Skłodowska-Curie-program egyre több fiatal nőt támogat a kutatásban és az innovációban: a női kutatók – az uniós kutatói népességben való átlagos arányukat jóval meghaladva – a program ösztöndíjasainak több mint 42%-át, és a program által finanszírozott összes doktorjelölt 46%-át teszik ki.

Kezdetnek a „Kutatók az iskolában” tevékenységek mintegy 2400 iskolában valósulnak meg az uniós tagállamokban és a Horizont Európa társult országaiban. Két év alatt (2022–2023-ban) több mint 200 000 tanuló vesz majd részt a programban. Ez azonban csak a kezdet, reméljük, hogy az elkövetkező években még sokkal több iskolához és tanulóhoz el tud jutni ez a lehetőség. Emellett a kezdeményezés kifejezetten törekszik a távolabbi és hátrányos helyzetű területek elérésére, amelyek kevésbé férnek hozzá a tudományos és kutatási tevékenységekhez. A gyermekek ott is ugyanúgy a „miért?” kérdéssel ostromolják a felnőtteket, és éppúgy megérdemlik, hogy gyermekekre szabott, érthető magyarázatokat kapjanak, mint minden más gyerek.

Meggyőződésem, hogy ez a szép kezdeményezés sikeres lesz, és nagyon várom, hogy megismerhessem a tanulók, tanárok és kutatók beszámolóit az együtt töltött időről. Hiszek abban is, hogy ezek az alkalmak mind hozzájárulnak az EU társadalmi-gazdasági ellenálló- és versenyképességének fokozásához, illetve idővel társadalmi-gazdasági átalakulásához, aminek egyre inkább a tudományos kiválóság veti meg az alapját.

(Címlapképünkön: Marija Gabriel, az innovációért, a kutatásért, a kultúráért, az oktatásért és az ifjúságért felelős uniós biztosa)