„Habár érzékelhető a megtorpanás, az e-kereskedelem és a logisztika továbbra is növekszik” – Interjú Csereklei Zoltánnal és Táncsics Andrással
Ha ma valaki e-kereskedelemmel és webshopépítéssel kapcsolatos vállalkozásba fog, akkor könnyebb vagy éppen nehezebb helyzetben van, mint néhány évvel ezelőtt?
Csereklei Zoltán: Az elmúlt években robbanásszerűen növekedett az e-kereskedelem, ami magával hozta azt a változást is, hogy a szektorban tevékenykedő cégek megerősödtek. Az elmúlt időszakban az online jelenlétre fókuszáló cégek óriási növekedést könyvelhettek el és ezzel olyan piaci előnyhöz jutottak, amit a késő kapcsoló vállalatok már nehezebben tudnak ledolgozni. Ugyan ezen okokból, egy teljesen új piacralépőnek is nehezebb dolga lehet, de azért nincs lehetetlen. Olyan gyors a fejlődés üteme és az újdonságok iránti kereslet, hogy bármikor kinőhet a földből egy sikeres vállalkozás, ha jól ráérez a piaci trendekre. Megítélésem szerint jó ötletekkel, innovatív megoldásokkal, szolgáltatásokkal mindenig lehet helyet találni a piacon.
Önnek hogy sikerült ilyen rövid idő alatt ilyen kiemelkedő eredményt elérnie?
Cs. Z.: Mielőtt öt éve az e-kereskedelemmel kezdtem volna foglalkozni, több út állt előttem. A megalapozott döntés előkészítéséhez összeállítottam egy szűrési feltételrendszert magamnak, és csak akkor döntöttem a cég indítása mellett, amikor úgy éreztem, hogy megtaláltam azt a szegmenst, ami az elvárt ismérveimnek mindenben megfelel ,és kiemelkedő eredményt tudnék benne elérni. Így tiszta fejjel, kész vízióval, tudatos építkezéssel indítottam az azóta már sokszorosan díjazott Pelenka.hu webáruházat, amit a várandós kismamáknak és a kisgyermekes családoknak lett kitalálva. A 2018-as indulásunktól kezdve erre a célcsoportra fókuszálunk, az anyukáknak szeretnénk segíteni, a lehető legtöbbet nyújtani. Mi szolgáltatói attitűddel dolgozunk, és a szó nemes értelmében szolgálni szeretnénk a vásárlóinkat. Az első években a pelenka és a baba-mama termékek piacán lett első számú szereplő a Pelenka.hu, de ma már többek között a háztartási, vegyi- és papíráru piacon is fontos szereplővé váltunk. Májusban elindítjuk a megújult Beauty.hu szépségápolási termékekre specializálódott webshopunkat is, így tovább tudjuk bővíteni a női célcsoport elérésében és kiszolgálásában elért eredményeinket.
Melyek azok a legfontosabb irányelvek egy vállalkozás alapításánál vagy webshop létrehozásánál, amelyeket mindenképpen figyelembe kell venni?
Cs. Z.: Egy vállalkozás indításánál rengeteg szempont közrejátszhat, de a legfontosabb az, hogy az egész üzleti modellt, azaz a vállalkozás működését átgondoljuk, átlássuk. Tudjuk azt, hogy milyen problémára nyújt a cégünk megoldást, hogyan jutunk el a fogyasztóinkhoz és miből tudunk majd bevételt termelni. Ha még a piaci lehetőségeinkkel is tisztában vagyunk, akkor olyan nagy meglepetés már nem érhet minket. Persze ez így végtelenül le van egyszerűsítve, de a tudatosságot szeretném hangsúlyozni. Egy vállalkozás általában nem véletlenül sikeres vagy sikertelen. 25 éves vállalkozói és vezetői tapasztalatomra alapozva üzleti coach-ként is segítek vállalkozóknak és felsővezetőknek, akiknek gondolatébresztőként el szoktam mondani, hogy minden cég olyan, amilyenné a vezetője teszi. Ebből a vezetői felelősségből nem lehet kibújni.
Említette, hogy konkrét ismérvek alapján vágott bele a Pelenka.hu elindításába, mely azóta az ország kedvenc baba-mama áruháza lett. Melyek voltak ezek a döntését befolyásoló tényezők?
Cs. Z.: Érdekelt már korábban is az e-kereskedelem, de azelőtt sosem kereskedtem, mindig a szolgáltatói oldalon tevékenykedtem. Éreztem, hogy az e-kereskedelem nagy robbanás előtt áll, de csak akkor akartam befektetőként is belépni erre a piacra, ha a számomra fontos ismérveknek megfelelő területet találok.
Példaként elmondok pár szempontot, ami az én döntésemben szerepet játszottak, hátha ezzel más vállalkozókat is segíteni vagy inspirálni tudok. Tehát ezen ismérveknek megfelelő területet kerestem: Az első a visszatérő vásárlók generálása: célom volt, hogy visszatérő vásárlókat tudjunk generálni azzal, hogy magas minőségű szolgáltatást végzünk – így elég egyszer megszerezni a vásárlók bizalmát, utána magától fognak visszatérni hozzánk és nem nekünk kell újra és újra megfogni egy-egy új vásárlót. A második a női célcsoport: kommunikációs szempontból a női célcsoporthoz értek a legjobban, ebben van tapasztalatom. A harmadik a nagy növekedési potenciál: szinte korlátlan méretű legyen az adott piac mérete – legyen bőven tere a növekedésnek. A negyedik a társadalmi szempontok, nem csak pénzgyár: a társadalom számára valami hasznos tevékenységet szerettem volna folytatni, nem akartam csupán profittermelő gépezetként működni. Végül az ötödik a piac állapota, konkurensek: érdemes megvizsgálni a piaci körülményeket is. Ha az adott területen már több erős szereplő is van, akkor nem biztos, hogy azon a területen meg tudjuk vetni a lábunk. Ellenben, hogy ha nem látunk az adott területen komolyabb, professzionálisabb játékost, akkor ott könnyebb labdába rúgnunk és kiemelkedő eredményt elérnünk.
Szerencsére a Pelenka.hu indulásával az időzítésünk is nagyon jól sikerült, hiszen 2018-ban nem sok professzionális versenyző volt a szegmensünkben. Pontosan láttuk, hogy a baba-mama területre fókuszáló kereskedőknél lehet sokkal jobban, ügyesebben csinálni, volt még hely bőven a piacon. Így mi a Covid előtti időkben már egy olyan biztos vásárlói bázist tudtunk kialakítani, amit most indulva már igen nehéz lenne megelőzni.
A Boxy esetében mennyire volt jó a piacra lépés időzítése?
Táncsics András: Azt gondolom, hogy az időzítés ennél sokkal jobb nem is lehetett volna, hiszen az éves szinten átlagosan 14-18 százalék közötti növekedést produkáló e-commerce szektor az elmúlt három évben körülbelül 80 százalékos, robbanásszerű növekedést ért el. Ezzel mind a kapacitások, mind a kereskedelmi lehetőségek terén egy egészen új dimenzió nyílt meg a piacon. Mi pedig, akik fullfilment logisztikai szolgáltatást nyújtunk kereskedőknek, egy olyan pillanatban tudjuk megszólítani ezeket a webshopokat, amikor azok a kapacitásaik határát feszegetik.
Ha nem is szükségszerű az, hogy minden esetben, mindenki váltson, de legalább gondolkodjon el azon, hogy biztosan az-e a leghatékonyabb módszer, ahogy jelenleg működteti a belső raktárlogisztikai folyamatait. Érdemes mérlegelni, mi az, amit ehhez egy külső partner hozzá tud tenni, mi az, ami által hatékonyabb, fókuszáltabb vagy eredményesebb tud lenni, akár kereskedelmi, akár pénzügyi értelemben. Azt majd a piac utólag eldönti, hogy miben voltunk jobbak, és mi az, amiben eredményesebbek tudtunk lenni, de a célkitűzéseink között egyértelműen szerepel az, hogy mind méretben, mind technológiai hatékonyságban, mind pedig a mögöttes informatikai folyamatokban, informatikai képességekben egy olyan sztenderdet állítsunk fel, ami Magyarországon egyelőre még nem létezik. Ez a sztenderd egy nagyon magas színvonalú, a manuális folyamatokat hatékonyságban jócskán megverő robotizáltsági fokot és nem utolsó sorban egy mindezt körbeölelő, erős és integrált informatikai hálózatot jelent.
A Pelenka.hu hihetetlenül dinamikusan fejlődött: számított arra, hogy ilyen rövid időn belül ekkora siker lesz?
Cs. Z.: Egy új kisvállalat elindításakor nem pontosan jósolható a siker, még ha számítottam is rá. Az indulást megelőzően pontosan láttam azt, hogy milyen vízió mentén és hogyan szeretném felépíteni ezt a céget, de kockázat minden vállalkozásindításban van. Ezt a kirobbanó sikert ugyan nem láttuk előre, de azt pontosan tudtam, hogy pár év alatt meghatározó piaci szereplővé, majd piacvezetővé szeretnék válni. Ez a célkitűzésem szerencsére egy-két év alatt megvalósult, aminek eredményeként a tavalyi évet közel négymilliárdos forgalommal zártuk.
Természetesen, mint minden vállalkozás életében, a Pelenka.hu esetében is voltak nehezebb időszakok, amikor egy-egy súlyosabb döntést kellett meghoznom ahhoz, hogy nagy lépésekben tudjunk fejlődni és le tudjuk követni a volumennövekedést. Ilyen a cég HR-struktúrájának folyamatos fejlesztése, átszervezése, vagy ilyen lépés volt a cégem saját raktárlogisztikájának kiszervezése egy külső, fulfillment cég számára.
A magyar piac szereplői tisztában vannak azzal, hogy mit jelent a fulfillment logisztika?
T. A.: Az elmúlt 20-25 évben a Magyarországon tevékenykedő csomaglogisztikai nagyvállalatok sok munkával elérték, hogy ma a nevük szinte minden e-kereskedelemmel foglalkozó kereskedő számára közismert. Ehhez képest a fulfillment piac szükségszerűen egy éretlenebb állapotban van. Ugyanakkor jól látszik, hogy az elmúlt két évben az ilyen szolgáltatások terén is gombamód nőnek ki a különböző kisvállalatok, emellett pedig a piac igényei is megváltoztak, a kereskedők is egyre aktívabban keresik ezeket a megoldásokat. Sokan rájöttek arra, hogy a logisztika nem csupán a csomaglogisztikát jelenti, azaz nemcsak azt, amikor egy futárszolgálat A-ból B-be kiszállítja a megrendelt árut.
A különböző, e-kereskedelemmel kapcsolatos szakmai konferenciák tematikája is követi a piac változásait: míg 3-4 évvel korábban ezek a rendezvények jellemzően a marketingről, a SEO-ról, a PPC-ről szóltak, most az előadások témája 70-80%-ban a logisztika. De ne legyünk álnaivak, önmagában a válság, a költségstruktúrák elszállása, az ingatlanárak, a rezsidíjak és a munkaerőköltségek növekedése ezt a területet is érintik. Tehát nem önmagában a logisztikai szolgáltatások bővülő varázsa, hanem maga a helyzet az, ami szintén elősegíti a fulfillment piac növekedését. Mi arra számítunk, hogy néhány éven belül ebben a szegmensben már egy erőteljes piac épül ki. A kérdés az lesz, hogy kik azok a szolgáltatók, akik tőkeerősek, és elég magas színvonalú technológiát képesek nyújtani ahhoz, hogy a nagy ügyfeleknek tartósan jó minőségű szolgáltatást biztosítsanak.
A Pelenka.hu esetében milyen út vezetett el a Boxy-val való együttműködésig? Miért döntöttek úgy, hogy ezt a szolgáltatást veszik igénybe?
Cs. Z.: A webshop indulását követően felépítettük a saját raktárunkat, megtanultuk a raktárlogisztikát, ugyanakkor alapvetően mindig is a kereskedelemi, sales és marketingtevékenység állt közelebb hozzám. A logisztika egy olyan terület volt, amit kényszerűségből kellet elsajátítanom. Viszont olyan dinamikusan növekedtünk, hogy negyedévente kinőttük az éppen aktuális raktárunkat, folyamatosan fejlesztésre szorult az emberállományunk is, ez pedig fókuszvesztéssel jár. Vezetőként mindig is igyekeztem a fő tevékenységünkre fókuszálni, ez pedig nem a logisztika.
2021-ben már kiszervezett logisztikával dolgoztunk, ami óriási öröm volt számomra vezetőként, hiszen innentől újra a kereskedelemre és a vásárlóink maximális minőségű kiszolgálására tudtunk fókuszálni. 2022-ben találkoztam először a Boxy csapatával és megismerve a vállalat vízióját, illetve azt az akkor még kiépítés alatt álló infrastruktúráját, azt láttam, hogy a közös munka révén további minőségi szintugrást tudnánk végrehajtani a vásárlóink kiszolgálásában.
Az e-kereskedelemben egy éven belül több óriási peak van, hatalmas kiugrásokkal a rendelésállományban, legyen szó egy-egy promócióról vagy épp a Black Friday-ről. Ilyenkor rövid idő alatt nagyon nagy mennyiségű, akár százszoros rendelési mennyiség érkezhet be, ennek a raktárlogisztikai menedzselése nagyon nehéz, összetett feladat. A Pelenka.hu többszázezer kisgyermekes családot szolgál ki, amihez a Boxy csapata professzionális hátteret biztosít.
Egy fulfillment szolgáltatás mit tud kínálni egy ekkora volumenű webshoppal rendelkező cégnek?
T. A.: A Pelenka.hu-hoz nagyságrendjében, raktárkészletében és átmenő folyamataiban hasonló szereplő kevés mozog a magyarországi piacon. Tényleg az egyik legnagyobb játékosról beszélünk, így az egyik legfontosabb szempont a választásnál véleményem szerint a megbízhatóság lehetett. Ez egy ekkora méretű szereplőnél fontosabb a költséghatékonyságnál vagy a skálázhatóságnál, sőt, még a technológiai háttérnél is.
Ha egy ilyen cég teljes egészében rábízza a logisztikai folyamatait egy külső szereplőre, akkor annak a logisztikai cégnek a lehető legjobban kell teljesítenie. Ha ez nem így történik, akkor a megbízónak reputációs vesztesége lesz, ami elégedetlenséghez, majd különböző problémákhoz vezethet. Tehát én azt gondolom, hogy Zoltánék nagy valószínűség szerint egy ténylegesen megbízható partnert kerestek, ahol biztos kezekben lehetnek akkor is, ha hirtelen nagy volumennövekedés áll be.
És mi a helyzet a kisebb cégekkel vagy webshopokkal? Számukra is megoldás lehet a Boxy alternatívája?
T. A.: A logisztikai képességek terén a Boxy aggregátori szereppel bír. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a beérkező volumeneket összefoglaljuk, majd különböző processzálási folyamatok mentén feldolgozzuk, végül eljuttatjuk a megfelelő helyekre. A kérdésre ennek megfelelően az a rövid válasz, hogy természetesen igen. Nagyon könnyen nyújtunk szolgáltatást kicsiknek, és ez természetesen célunk is. Míg a nagyobb szereplők számára a már említett megbízhatóság és stabilitás a fontos, addig a kicsiknek a technológiai nóvum lehet igazán vonzó, ami jelenleg csak ebben a méretben elérhető. Legyen szó a robotizáltságról vagy az automatizált folyamatokról, itt olyan dolgokkal találkozhat egy kis webshop, amit saját erőből képtelen lenne elérni és finanszírozni.
Mire számítanak az idei évben? A növekedés továbbra is folytatódni fog, vagy tapasztalható némi visszaesés az e-kereskedelmi piacon?
Cs. Z.: A teljek e-kereskedelmi piac korábbi években tapasztalható dinamikus növekedése 2022-ben megtorpant, ennek ellenére a Pelenka.hu mégis duplázni tudta a forgalmát. Látok lehetőségeket a további növekedéshez, ezeket kell jókor megtalálni és megragadni. Idén további jelentős növekedéssel számolunk, a Boxy-val már ennek megfelelően építettük föl a kapacitásainkat.
T. A.: A kereskedelmi tevékenység kapcsán a magyar e-kereskedelmi előrejelzések nagyjából egy irányba mutatnak az összes nagy piackutató elemzésében, és egyfajta megtorpanást prognosztizálnak. Az idei évre nagyjából 10 százalékos növekedést jósolnak, és ez valóban egyfajta visszaesés a megelőző időszakhoz képest. Különösen a pandémia alatt bekövetkező 43%-os, majd 33%-os növekedéshez, de még az azt követő időszak 15-18%-os növekedéséhez képest is. Ugyanakkor hány olyan ipari szektor van, ahol valószínűleg felállva tapsolnának a szereplők, hogyha az idén 10%-os növekedést tudnának produkálni? Tehát amikor visszaesésről is van szó, akkor azért ezt mindig árnyalnunk kell. Ugyanakkor tagadhatatlan, hogy van egyfajta megtorpanás, a válság hatásait érezni lehet. Sok szektorban, például a műszaki cikkeket értékesítők körében ez jobban, míg a különböző szépségápolási termékek, vagy éppen a baba-mama szegmens területén ez kevésbé érzékelhető, így náluk markáns növekedés látható továbbra is.
A fulfillment szegmensben, tehát a saját területünkön egyértelműen az idei év a berobbanás éve. Nagyon sok játékos érkezett meg a piacra, többnyire kisméretű startupok, így erőteljes növekedés mellett erős piaci versenyre számítok. Döntő lesz, hogy ki mennyire tőkeerős, mennyire megbízható, mennyire stabil szolgáltató.
A saját szerepünk kapcsán a célunk az, hogy 2023 év végére mi legyünk az a szolgáltató, akik a szegmensben a legnagyobb árbevételt érte el. Nem csupán a technológiánk által, de árbevételi oldalon is piacvezető szereplők szeretnénk lenni már a piacra lépésünket követő első üzleti évünkben, és erre jelenleg minden racionális esélyünk meg is van.