Gond lehet a koraszülöttmentéssel Szegeden és környékén
Működőképessége határára került a koraszülöttmentéssel foglalkozó Szegedi Újszülött Életmentő Szolgálat Alapítvány, amely másfél éve a tartalékait éli fel. A szervezet ügyvezetője, Pintér Gábor Sándor a Telexnek azt mondta: „Előfordulhat, hogy nem fogunk tudni kimenni egy riasztásra.”
A koraszülöttek mentése állami feladat, mégis az Országos Mentőszolgálat alá rendelt alapítványok végzik. Kilenc ilyen van, közülük a szegedi a legrégebbi. Az elmúlt években hozzájuk érkezett a második legtöbb riasztás, a száz kilométeren 15 liter üzemanyagot is elfogyasztó autójuk tavaly 84 ezer kilométernél is többet tett meg. Mivel július vége óta már a mentők sem tankolhatnak 480 forintos literenkénti áron, a szolgálatok ernyőszervezete, a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány augusztus végén már jelezte: üzemanyagra gyűjtenek.
A szervezet költségvetése havonta 12-13 millió forint – az állam ennek nagyjából a felét téríti meg –, amiből 9 millió a bérköltség, a fennmaradó összegből kell beszerezni az üzemanyagot, a fogyóeszközöket és fedezni az egyéb költségeket.
A szegedi alapítványnak az üzemanyagár mellett az is problémát okoz, hogy forráshiány miatt nem tudják emelni a náluk dolgozók fizetését és új kollégákat is nehéz találni. A költségeik emelkednek, az adományok összege viszont a koronavírus-járvány és a háború miatt megcsappant.