Évek óta tudják, hogy hozzá kell nyúlni - péntek este sávlezárással indul a népligeti felüljáró állapotfelmérése
Péntektől jelentős torlódásokra lehet számítani az Üllői úton Budapest belvárosa felé autózva, miután 20 órától lezárják népligeti felüljáró városközpont irányába tartó oldalának egyik az sávját. A 200 méter hosszú lezárásra azért lesz szükség, hogy ki tudjanak emelni két hossztartó hídgerendát, amiket laboratóriumi vizsgálatnak vetnek majd alá, hogy megállapítsák, milyen mértékben terhelhető a továbbiakban a híd, és mennyire kell hozzányúlni, hogy használható maradjon – ha egyáltalán megmarad az idén idén 45 éves építmény.
A kétszer 150 méteres felhajtóval ellátott, 330 méteres, 11 oszlopon álló hidat a korabeli Esti Hírlap által csak "a közlekedés 'csendes' esztendejeként” jellemzett 1978-ban adták át, az Üllői út az M3 metró építésével párhuzamos korszerűsítése és kiszélesítése részeként.
Akkor már ötödik éve zajlottak az összetett Üllői úti munkálatok, amik nem voltak problémamentesek: a Népszabadság például arról írt az év áprilisban a sokatmondó “A fővárosi tanács vezetőinek helyszíni szemléje” címmel lehozott cikkben, hogy a felüljáró alatt épülő metróállomás oldalfalait 23 méteres acélsodronyokkal kellett biztosítani a magas talajvízszint és a kedvezőtlen talajviszonyok miatt fenyegető beomlás ellen.
A hidat végül Szépvölgyi Zoltán, a Fővárosi Tanács (eredetileg vasöntödei munkásként indult, majd szép pártkarriert befutó) elnöke nyitotta meg két nappal karácsony előtt – derült ki az Esti Hírlap 1978. december 22-i számából. Az örömteli fejleményről közvetlenül az Andrej Gromiko szovjet és Cyrus Vance amerikai külügyminiszter SALT-megállapodással kapcsolatos genfi tárgyalásairól szóló rövidhír mellett számoltak be. Másnap pedig már nem csak az autóval közlekedők, de a buszok is használhatták: az aznapi üzemkezdettől erre járt a BKV 81-es és 89-es busza, igaz a teherforgalmat ekkor még nem engedték fel. Pár éve pedig ismét kitiltották onnan mind a teherautókat, mind pedig a buszokat.
A felüljáró állapota ugyanis egyre romlott, rozogaságára már kilenc éve felhívták a figyelmet: a közterületi problémák bejelentésére alapított Jarokelo.hu-n
máig megoldatlan státuszban szerepel az a 2014-es bejelentés, amiben rozsdás fémelemekre, hulló vakolatra panaszkodik egy aggódó állampolgár.
A probléma tehát nem új, a BKK is rendre jelezte a vele kapcsolatos közleményeiben, hogy "az utóbbi évtizedekben elmaradtak a szükséges korszerűsítési munkák", és több éve vár felújításra a híd. A munkálatok elmaradása leginkább talán a pénzhiányra vezethető vissza, legalábbis ez volt az oka annak, hogy sikertelen volt az a két éve kiírt közbeszerzés, amivel a népligeti csomópont – beleértve a felüljárót is – átalakításával kapcsolatban szerettek volna megrendelni egy döntéselőkészítő tanulmánytervet. A tanulmánytervnek a kiírás szerint a csomópont korszerűsítéséréről, kialakítása felülvizsgálatáról és “humanizálásáról” kellett volna szólnia (korszerű, városias kialakítással, esetleges zöldítéssel). Az egészből végül semmi sem lett, a rendelkezésre álló pénzügyi kerethez ugyanis képest túl magas volt az egyetlen ajánlattevő Főmterv Zrt. által megjelölt ár.
A híd állapota pedig csak romlott tovább, emiatt aztán újabb és újabb korlátozásokat vezettek be:
A felüljáró sorsa a hossztartó gerendák vizsgálata után dőlhet el, ennek eredményét őszre ígérik, a lezárás pedig előreláthatólag júliusig tart majd. A hvg.hu megkereste az ügyben a BKK-t, amely a Budapest Közúthoz irányított minket kérdéseinkkel. Többek között azt szerettük volna megtudni, hogy milyen lehetőségeket mérlegelnek a híd további sorsával kapcsolatban, várható-e további korlátozás, tesznek-e valamit a lezárás miatt várható torlódások enyhítése érdekében, ajánlanak-e alternatív útvonalat vagy közlekedési módot az erre autóval közlekedők számára. Ha válaszolnak, frissítjük a cikket.
Addig is álljanak itt azok az alternatív útvonalak, amit a hídról 2019-ben kitiltott teherautók számára javasoltak akkor, ezek most is jól jöhetnek azok számára, akik nem ülnek inkább át közösségi közlekedésre, de valahogy elkerülnék az itt várható dugót: