Évek óta késik és jövő nyárig biztosan nem fejezik be az államkincstár milliárdos informatikai fejlesztését
Eredetileg 2018-ra ígérték, milliárdokat költöttek rá, de még mindig nem fejezték be az államkincstár új ügyfélbarát informatikai rendszerét – írja a Népszava.
A „21. század családtámogatása és nyugdíja” elnevezésű, kiemelt projektfejlesztést eredetileg az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság (ONYF) indította el 2016-ban. A befejezés tervezett dátuma először 2018 vége volt, költségét akkor valamivel több mint 10 milliárd forintra becsülték. Miután megszűnt az ONYF, a feladatai a Magyar Államkincstárhoz (MÁK) kerültek. 2018-ban Mészáros József, a MÁK akkori elnöke bejelentette: 30 milliárd forintból három nagy projektben, három év alatt fejlesztik az informatikai rendszerüket. A projektzárás határideje ekkor már 2022 volt, a pénzügyi keretét pedig 12 milliárd forintra tette Mészáros.
A MÁK üvegzsebéből kiolvasható adatok szerint 2019-ben a Mészáros Lőrinc köreiből induló 4iG nettó 3,47 milliárdért vállalt számlavezető rendszerfejlesztést a projekt keretein belül. Idén azonban már 3,6 milliárddal szerepel ez a megállapodás a projekt szerződési listájában.
A Népszava szerint a 4iG mellett Vágujhelyi Ferenc NAV-elnök mostohatestvér-üzlettársának vállalkozása, a NAS Kft. is alvállalkozó. (Itt érdemes megjegyezni, hogy Vágujhelyi egy személyben az állami informatikai területeket is felügyelő kormánybiztos).
Bár a projekt továbbra is az eredeti azonosítószámán fut, ma már új neve van: „a kincstári rendszerek felhasználói felületeinek fejlesztése”. A Népszava szerint az átnevezés mögött az állhat, hogy az elakadt fejlesztést úgy akarják tető alá hozni, hogy új külsőt adnak a rendszernek, de annak régi motorjaihoz nem nyúlnak.
A fejlesztési projekt most ott tart, hogy a teljes támogatási keretösszegét 14,7 milliárd forintra emelték, a zárási időpontját pedig kitolták 2023 júniusára.
A MÁK tavaly nyáron bejelentette az új számlavezető rendszer első fázisának lezárását. Arról ugyanakkor nincs hír, hogy hol tart a hatékonyabb működéséhez, az ügyfélbarátabb szolgáltatáshoz szükséges többi fejlesztés. A Népszava az ügyben hiába kereste a MÁK-ot, a csaknem egy hónapja küldött kérdéseikre nem kaptak választ.