Budapest
2024 november 24., vasárnap
image

Európai Bizottság: Átháríthatják a légitársaságok a különadót

Beleütközik-e bármilyen rendelkezésbe az, ha egy légitársaság az utasokra hárítja át a különadót? Ezt a kérdést tette fel Ujhelyi István MSZP-s európai parlamenti képviselő a közlekedésért felelős uniós biztosnak. Adina Valean pedig válaszul megerősítette:

a hatályos rendelet egyetlen rendelkezése sem akadályozza meg a légitársaságokat abban, hogy az adókat átvigyék a jegyárba, amennyiben ez átlátható és megkülönböztetésmentes módon történik.

Az uniós légi fuvarozók szabadon állapíthatják meg az EU-n belüli légi járatok viteldíjait. A feltétel ehhez csupán annyi, hogy tiszteletben tartsék bizonyos átláthatósági követelményeket, a fogyasztók érdekeit, és ezáltal egyenlő versenyfeltételek jöjjenek létre.

Valean azt is kiemelte: a hatályos rendelet szerint a társaságoknak tájékoztatniuk kell az utasokat a légi viteldíjra vonatkozó valamennyi feltételről. Ha egy országban ilyen adóáthárítás történik, akkor a helyi fogyasztóvédelmi hatóság azt értékelheti, hogy a szerződési feltételekben megfelelően tájékoztatták-e az utasokat minderről.

Az ügy előzménye az, hogy a magyar légiközlekedési különadót a Ryanair átterhelte az utasokra, emiatt a kormány ráeresztette a cégre a fogyasztóvédelmet, 300 millió forint lett a büntetés, a légitársaság viszont fellebbezett. Az pedig nem világos, hogy mi volt a bírság alapja, a szerződési feltételekben ugyanis szerepel, hogy minden kormányzati adót áthárítanak az utasokra, még akkor is, ha a foglalásuk után vezették be. A kormány ugyanakkor mindig felhívja a figyelmet arra, hogy ezt a különadót nem a légitársaságokra vetették ki közvetlenül, hanem a földi kiszolgálót adóztatták meg - azt persze nem teszik hozzá, hogy azzal ők is teljesen tisztában voltak, hogy az adót egy az egyben át fogják hárítani a légitársaságokra.