És akkor idén a black friday után az egész tél sötét lehet
Egy évtizede nem történt ilyen, úgy fordul rá Magyarország a karácsonyi szezonra, hogy csökkennek a reálbérek és kisebb a vásárlóerő is. A kiskereskedelmi forgalom már most csökken, a vásárlók egyre érzékenyebbek az árakra. Gyakorlatilag lehetetlen megmondani, mennyibe fog kerülni a karácsonyi vacsora elkészítése, így nyilván azzal is nehéz kalkulálni, mennyi pénz marad ajándékokra. Viszont mivel az áremelkedés biztos, logikus az is, hogy minél hamarabb vásároljon, akinek csak belefér.
De azért van jó hír is: a tavalyinál jobb az áruellátottság, nagyobbak a készletek és fokozódik a piaci verseny, ezért az akciószezonban a kereskedők várhatóan nagy árleszállításokkal rukkolnak elő. Az ellenben látszik, hogy az árak emelkedése és a vásárlóerő csökkenése miatt a vásárlók jobban meggondolják, mit és mennyiért vesznek meg.
Első ránézésre kicsit furcsa adatot közölt az Eurostat: Magyarországon csökkentek legnagyobb mértékben az adók az egész EU-ban 2021-ben. Ez akkor jön ki, ha a GDP-hez viszonyítunk, így az állam adó és járulékbevételei a GDP 36,1 százalékáról 34 százalékra csökkentek, nyilván nem függetlenül attól, hogy a viszonyítási alapot jelentő GDP nagyot nőtt.
Vagyis úgy sikerült adócsökkentést elérni, hogy eközben az adóbevétel számszerűen nőtt, 17 500 milliárd forintról 18 700 milliárdra. A kormány saját magán eközben nem spórolt, az önkormányzatokon és a társadalombiztosításon annál inkább – ennek az eredményét láthatjuk is, főleg úgy, hogy 2022-ben már nő az adóterhelés.
Jókora a kapkodás a Twitternél, miután Elon Musk a múlt héten megvette: a felső vezetők kirúgása csak az első lépés volt, utána feloszlatta az igazgatótanácsot, előbb cáfolta, hogy nagy leépítésre készülne, majd úgy tűnik, mégis ez történt, a profil hitelességét bizonyító, eddig ingyenes kék pipát pedig előbb 20 dollárra árazta be, majd miután sokan szóltak, hogy ez nem jó, már 8 dollárt akar kérni érte.
Az igazán fontos kérdés az, amire mindenki kíváncsian várja a választ: ha Musk le akarja építeni a moderációt és a szabad párbeszéd platformjává tenni a Twittert, sikerül-e megakadályozni az összeesküvés-elméletek és a szélsőjobboldal borítsa el az egészet? Eközben pedig minimum az USA és az EU szabályait be kell tartania, pedig főleg Európában épp most akarnak sokkal nagyobb online adat- és felhasználóvédelmi szigort. Az elemzői vélemények szerint Musk egy annál sokkal komplexebb, részben politikai probléma kellős közepébe érkezett meg, mint amivel ő képes volna mit kezdeni. Vagy óvatosabb megfogalmazásban: most kezd rájönni arra, miért van minden nagyobb közösségimédia-oldalnak moderációval foglalkozó csapata.
A hét képe: Minden eddiginél jobb esélyt kínál a fák megmaradására városi környezetben egy Stockholmban kifejlesztett faültetési módszer, ezzel kísérleteznek már Budapesten is.
Az energiaválság miatt felértékelődik az alternatív energiaforrások jelentősége, ezzel a hulladékhasznosítás szerepe is. A Fővárosi Hulladékhasznosító Mű Magyarorszon az egyetlen hulladéktüzelésű erőmű, Európának viszont a harminc legnagyobb ilyen erőműve között található. Budapest szemetének a 60 százalékát égetik el, ebből Észak-Pestet látják el távhővel, a földgázzal működő Újpesti Erőművel együtt. Az erőmű évente 30 millió köbméter földgázt tud kiváltani. Ezt jártuk be Fancsalszki Róbert üzemvezető kíséretében.
Orbán Tibort, a Főtáv műszaki vezérigazgató-helyettesét pedig a távfűtés jövőjéről kérdeztük. Ő arról beszélt: a legfejlettebb távhőkultúrával rendelkező országokban, Dániában, Finnországban a negyedik generációs távhőrendszerek megvalósítása van napirenden. Magyarországon most az energiatakarékos fejlesztések mellett sokan elkezdtek spórolni, az államigazgatás mellett sok piaci ügyfél is csökkenti a hőfogyasztását. A legfontosabb fejlesztést egy nagyléptékű geotermikus távhőtermelő projekt előkészítése jelenti, ez Délkelet-Pestet segítheti jó esetben két éven belül.
Egy spanyol gázvezeték miatt feszültek egymásnak Európa vezető hatalmai. Az amerikai partok felé néző kikötővárosban, A Coruñában tárgyalt nemrég a német kancellár és a spanyol miniszterelnök egy új földgázvezeték megépítéséről. Spanyolországba ugyanis ott érkezik rengeteg cseppfolyósított földgáz (LNG), ezt szeretnék megvenni sokan Európa más részein.
A francia határig korábban már meg is épült egy vezeték, csakhogy a francia kormány nem túl lelkes. Mivel négy LNG-termináljuk nekik is van, és ezek mellett atomerőművekből ki tudják elégíteni az ország energiaigényének nagy részét. Most pedig nagyon hirtelen jött rá mindenki más, hogy jó lenne egy újabb vezeték. Franciaország nem akar tranzitállammá válni, a németek pedig Franciaország tengeri kikerülésével fenyegetnek, ami nem túl reális forgatókönyv, de jól mutatja, hogy elmérgesedett a helyzet.
Ugyan mióta 2016-ban a HÉV-vonalak üzemeltetését átvette az állam, folyamatosan érkeznek a járműpark korszerűsítéséről szóló ígéretek, még legalább tíz évig velünk maradnak a jelenlegi HÉV-vonalak, és az ott közlekedő járművek is. De még régebbre is visszatekinthetünk, a gödöllői HÉV és 2-es metró összekötését 2006 óta, az 5-ös metrót pedig 2010 óta tervezik egyfolytában, ez idő alatt egyetlen kapavágás sem történt.
Új járművekre nagy szükség lenne, a csepeli vonalon közlekedő MIXA típusú szerelvények konstrukciója idén pontosan hatvanéves. De a MÁV nincs jobb helyzetben a valamivel korszerűbb NDK-s MXA vonatokkal sem. Lázár János azt mondta, hogy 8-10 évig biztosan nem kezdenek bele a HÉV-vonalak átépítésébe, ugyanis arra nincs pénze jelenleg a kormánynak. Így aztán ha a MÁV továbbra sem lobbizik új szerelvényekért és a vonalak teljes felújításért, akkor a járművek egy idő után saját magukat selejtezhetik le, és a HÉV olyan állapotba kerülhet hamarosan, hogy buszokkal kell pótolni a vonatokat.