Elszabadult a rezsidémon, az alkatrészhiány mellett már amiatt is aggódnak a szerveresek
A zajszint és a vásárlói értékelések érdeklik legkevésbé a válaszadókat szerverbeszerzéskor, derült ki a használt szerver gépeket forgalmazó, ServerElite által végzett online felmérésből. A kutatás nem reprezentatív, viszont mivel közel 900 hazai rendszergazda és informatikai szakember válaszait összegzi, eredménye iránymutató lehet.
A felmérés szerint toronymagasan a legfontosabb szempont a megfelelő alkatrészellátottság, ami a biztonságos üzemeltetés alapja. Ha nincs alkatrész, akkor egy vészhelyzet hosszabb időre is leállíthatja a cég életét, a termelés lenullázódhat, ami kényszerszabadságolással és bevételkieséssel jár. Kimagasló a hazai szerverbeszerzők márkahűsége is, a dobogó harmadik helyén pedig a bővíthetőség áll. Meglepően előkelő helyet foglal el a listán a kereskedővel kialakult kapcsolat is, ahogy a döntés meghozatalában a garanciaidő hossza is kiemelt szerepet tölt be.
A ServerElite közleménye idézi Tarjányi Márk rendszermérnököt, aki szerint hamarosan eléri a szerverpiac a mélypontját, de ha a chiphiány nem fokozódik, akkor az árak is tetőzni fognak.
A szakember szerint a rezsidrágulás miatt a cégek elkezdtek jobban figyelni arra, hogy az eszközöknek mennyi a fogyasztása, ugyanakkor a munkafolyamatban a háttérinfrastruktúra elengedhetetlen a bevételek és a profit fenntartásához és növeléséhez, így az áramon lényegesen nem tudnak spórolni.
A felmérésben a zajszint fontosságára is rákérdeztek, ami a bővíthetőséggel szembe állítva gyakorlatilag elenyésző jelentőséggel bír. Ennek oka az lehet, hogy mivel a szerverek külön helyiségben működnek, az ebből adódó zaj nem zavar senkit. Ez nagyobb problémát jelenthet viszont a kis- és középvállalkozásoknál, ahol szintén a zajszint növekedését választják inkább többen, ha erősebb szervert tudnak ugyanakkora befektetésből realizálni.