Budapest
2024 november 22., péntek
image

Elnézést kért Vitézy Dávid a MÁV pénteki alakítása miatt

„Ha az ország egyik legforgalmasabb vasúti fővonalát órákra le kell zárni, az sosem lesz fájdalommentes, mindig lesz bizonytalanság, várakozás, bosszankodás. De egy ekkora rendszerben azonnal képesnek kell lennünk arra, hogy megszervezzük az utasok tájékoztatását, az autóbuszos pótlást és legalább a vonatok közlekedését azokon a szakaszokon, ahol nincs zavar. Ezek közül sajnos tegnap egyik sem sikerült” – írta a közösségi oldalán a közlekedésért felelős államtitkár szombaton.

Vitézy Dávid azután jelentkezett, hogy péntek este több vasútvonalon is káosz alakult ki, a Gárdony és Székesfehérvár közötti szakaszon például több száz utas rekedt a nyílt pályán, mivel megrongálódtak a felsővezetékek és a sínek. A Déli pályaudvar és Kelenföld között ráadásul kiment az áram, ezért több győri, pécsi járatot is töröltek. A Mávinform közlése szerint a székesfehérvári vonalon szombat estig fennakadásokra lehet számítani.

Az államtitkár azt írta: elnézést kér mindenkitől, akit a pénteki és a helyreállítás miatt még a szombati napra is áthúzódó zavar következményei érintettek.

„Nem ez az első ilyen eset a MÁV életében” – ismerte el Vitézy, megjegyezve, hozzátéve, hogy a vasúttársaság elnök-vezérigazgatójával már elkezdték a zavarkezelési folyamatok teljes átvilágítását. Megjegyezte azt is, hogy jövőre a Technológiai és Ipari Minisztérium létrehozza az országos közlekedésszervezőt, amelynek egyik fő feladata lesz az utastájékoztatási és forgalmi folyamatok új alapokra helyezése.

„Azt látjuk, és a tegnapi nap is sajnos ezt bizonyította: alapjaiban kell újjáépíteni a MÁV működési folyamatait az ilyen, fővonalakat érintő nagyobb zavarok esetére” – írta. A probléma szerinte rendszerszintű, ezért újra kell tervezni a teljes folyamatszabályozást, a felelősségi köröket, a működési logikát kell újratervezni és hozzáigazítani a XXI. század technológiai lehetőségeihez és utaselvárásaihoz.

Az elmúlt évek ez irányú fejlesztései messze nem elégségesek szerinte, és bár Budapest elővárosaiban, a Balaton felé és több fővonalon is végre növekedésnek indult az utasszám, „néhány ilyen élmény, mint a tegnap esti, könnyen hosszú időre elveheti a kedvét az utasoknak”.

Vitézy fel ezután felsorolta azokat az intézkedéseket, amelyeknek vis maior esetén végig kell futniuk a MÁV-nál:

Vitézy szerint mindezek bevezetése „nem egy-két nap, de még csak nem is egy-két hónap munkája lesz”, de látják a problémákat, és tudják, hogy változtatni kell, változtatni is fognak az eddigi gyakorlaton.