17° Budapest
2024 november 01., péntek
image

Elismerte a BKV, hogy hiány van sofőrökből, nyáron jött el a mélypont

„Bár nyáron valóban drasztikusan csökkent a járművezetői létszám, ősz elejére valamelyest normalizálódott a helyzet, így Budapest közösségi közlekedésének fenntartása nincs veszélyben” – közölte a BKV azután, hogy több lap is foglalkozott szerdán a helyzetével. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) ugyanis azt közölte, hogy a cég túlóraversennyel ellensúlyozná a létszámhiányt.

A vg.hu úgy értesült, hogy májusban, majd júniusban is rekordot döntött a járművezetői létszám csökkenése: előbb 48, aztán 55 sofőr hagyta ott a közlekedési céget. 2021 eleje óta – írták – 300 busz- és trolivezető a cég állományából, a sofőrök száma pedig mostanra a 2017-es szintre esett vissza, a 2400 főt sem éri el.

A vállalat azt írta, hogy Európában, Magyarországon és a főváros vonzáskörzetében is hosszú évek óta hiányszakma a közúti közlekedésben a „nagyjárműves” jármávezető, és ez őket is érinti. „Ugyan a Covid járványhullám kirobbanásakor (részben a turizmus leállása miatt) autóbusz-, és trolibuszvezetői létszámunkat gyakorlatilag maradéktalanul fel tudtuk tölteni, az elmúlt másfél évben valóban folyamatosan csökkenő létszámmal kell szembesülnünk. A csökkenés mértéke idén tavasz végén, nyár elején lett kiemelkedő. További probléma, hogy a járművezetői szakma öregedő korfát mutat, a helyzetet a folyamatos nyugdíjazás is nehezíti. A létszámhiányt Budapesten és környékén jelenleg az M3-as metróvonal 2017 vége óta tartó felújítása miatti autóbuszos pótlás rendszerszintű járművezetői többletigénye is fokozza” – magyarázták.

Hozzátették azt is, hogy a helyzet nem csak náluk iyen, úgy tudják, hogy a fővárosi másik autóbuszos szolgáltatója és az állami, helyközi szolgáltató is sofőrhiánnyal szembesül.

Jelezték: keresik a megoldásokat, ám a gazdasági változások és a piaci helyzet nem teszi lehetővé, hogy az elmúlt időszakban kialakult létszám változatlan maradjon. „A megváltozott helyzethez – munkáltatónak és munkavállalónak – együttesen kell alkalmazkodnia, mert e nélkül nem beszélhetünk a BKV távoli jövőjéről.”

Hozzátették azt is, hogy „a jelenlegi helyzet fokozott helytállást kíván elsősorban járművezető kollégáinktól (többek között a megnövekedett túlórák miatt), másrészről a forgalomelőkészítés, -lebonyolítás során közreműködő kollégáktól”, akiknek megköszönték a helytállását és a kitartását.