-2° Budapest
2024 november 24., vasárnap
image

Elindult az új parkolási rendszer, de több hely ma még nem lesz

Szeptember 5-től új világ van a főváros parkolásban, négy parkolási zónára osztották fel Budapest azon részét, ahol fizetni kell a parkolásért. Az A-jelűben 600 forintba kerül óránként a parkolás, és 8 és 22 óra között kell a díjat fizetni, a B-jelűben 450 forint az óradíj 8 és 20 óra között, a C-zónában 300 forint, 8-18 óra között, a D-zónában pedig 200 forint, 8-18 óra között. Az A-B-C zónákban legfeljebb három órát lehet parkolni, a D-zónában ez nincs korlátozva.

Van, ahol a 175-ről ugrott 600 forintra

Bár viszonylag régen, több mint négy éve emelt parkolási árakat a főváros, a mostani rezsiérzékeny pillanatban nyilván duplán fájó minden további kiadás. Korábban 175 és 525 forint között mozogtak a díjak zónától függően, az új árak átlagosan 133 forintos növekedést jelentenek óránként, és ugyan van, ahol mindez csupán 25 forintot jelent majd, több helyszínen is az átlagosnál jóval többet. A leginkább drasztikus emelés – eltekintve azoktól, ahol eddig egyáltalán nem kellett fizetni – Újlipótváros Duna-parti szakaszán következett be, ahol korábban 175 forint volt egy óra, mostantól 600.  

Ilyen pillanatokban talán a zónahatárok a leginkább érdekesek, mert az autósok próbálják továbbra is optimalizálni a költségeiket. Ugyanakkor saját megfigyelésünk alapján úgy tűnik, hogy az autósok kénytelen-kelletlen, de gyorsan beáraznak bármilyen emelést. Például, a IX. kerületi Mester utcában, ahol a Thaly Kálmán utca egyik sarka még A zóna, másik már az olcsóbb B jelű, a parkoló autók mennyiségén egyáltalán nem látni különbséget. A Simple adatai szerint egyébként a B zónák drágultak a legjobban, ahol mostantól eleve 20:00-ig kell parkolójegyet váltani, ezzel több, mint 30 olyan korábbi zóna területén tolódik ki a fizetős időszak, eddig 18 óráig kellett csak fizetni.

Szeptember 5-től egyébként az eddig megszokott zónakódok sem feltétlenül ugyanazt a területet fedik le, mint azelőtt. Számos zónakód megszűnt, vagy más területet jelöl, mint eddig. Alapvető kulcs a számsorhoz, hogy az első két számjegy a kerület kódja, a másik kettő pedig a díjkategória kódja, illetve azt jelöli, hogy kihez tartozik éppen az adott terület: a kerülethez vagy a fővároshoz.

Leszáll az este, jönnek a színházasok

A munkából hazatérők, akik az A zónában laknak és mostantól este 10-ig fizetős lett az övezetük, biztosan nem veszik majd rossz néven, hogy talán 18 vagy 20 óra után is több esélyük marad a lakhelyük közelében leparkolni, mert csak 22 órától válik ingyenessé a területükön a parkolás.

Egy általunk megkérdezett taxis egyébként úgy véli, a mostani drágulás számottevően nem fogja befolyásolni a szabad parkolóhelyek számát, mert a Belváros már így is, úgy is megtelt, állandóak a dugók. Nem is a parkolással kéne kezdeni valamit, inkább a forgalomszervezés a legnagyobb probléma, hogy mint mondja, a Belvárosban például „egymással szembe futnak egyirányú utcák”, ami forgalmi nonszensz, amire „nincs példa, máshol a világon”.

Ami az esti parkolást illeti, a „színházba járókat” kényszeríti majd némi pluszkiadásra, ők hozzászokhattak, hogy 18 óra (vagy néhol 20 óra) után már nem ketyeg az óra, most viszont akár le is járhat az előadás közben a 3 órás parkolási etap, amelyet egy óraindítással ki lehet tölteni. Nekik tehát erre kell figyelniük, bár a legtöbb parkolási applikáció azért tudja kezelni ezt a helyzetet is, és újraindítja a parkolást, ha kell.

Ennek kapcsán, azért érdemes a pótdíjakat is megemlíteni, mert például a Belváros-Lipótváros közlése szerint a pótdíj mértéke 10 200 forint lett mostantól a bírságtól számított 15 napon belül, azt követően 30 600 forint. Végül, de korántsem jelentéktelen dolog, hogy zöld rendszámos autókkal továbbra is ingyenes a fővárosi parkolás, egy kicsit most megint jobban megéri elektromos autóval közlekedni.