Budapest
2024 november 16., szombat
image

El vannak tévedve a magyarok, amikor le kell olvasni, mennyire járnak jól egy új géppel

Az energiafogyasztás régóta fontos kérdés, de az elmúlt hónapokban a rezsi különösen lényeges témává vált. Az Euronics ezért volt kíváncsi arra, a magyar vásárlók mennyire figyelnek oda az újonnan vásárolt eszközök energiatakarékosságára a választásuk során, és egy országosan reprezentatív kutatás keretében mérte fel a hozzáállásukat a témához.

A felmérés során csak nagyon kevesen (összesen 12%) válaszolták azt, hogy az energiatakarékosság nem, vagy csak kismértékben befolyásolja vásárlói döntésüket. A legtöbben (46%) energiatakarékos gépet választanak, ha egyébként a számukra legfontosabb szempontoknak megfelel a készülék, ugyanakkor csak kevéssel marad el azok száma (42%), akiknél ez alapvető szempont. Ebben a kérdésben a többséget az emelkedő energiaárak befolyásolják (62%), de közülük is sokan (54%) veszik figyelembe a környezetvédelmi szempontokat is. A megkérdezettek az energiatakarékosságot a hűtők (83%), mosógépek (74%), fagyasztók (67%) és bojlerek (63%) esetében találták kiemelten fontosnak, míg a legkevésbé a televíziók (42%) és mikróhullámú sütők (37%) esetében. A választ adó nők általánosságban, tehát mind a háztartási, mind a szórakoztató elektronikai berendezések esetében fontosabbnak látják az energiatakarékosság kérdését, mint a férfiak (és ennél fogva a teljes átlag is).

A készülékek energiabesorolását a 2021 során megújult energiacímkék jelzik a fogyasztóknak. A megkérdezettek mindössze 20 százaléka az, aki minden részletet átnéz a címke alapján, 33 százalékuk átböngészi az azon látottakat, 40 százalékuk ennél kevesebb energiát fordít erre az információra, 7 százalék pedig egyáltalán nem foglalkozik a címkével.

A 30–39 éves korosztály a legtudatosabb e téren: a teljes mintához képest szignifikánsan magasabb azok száma ebben a csoportban, aki több időt is eltölt az energiacímkék tanulmányozásával. Az egyel idősebb korosztályban (40-49 évesek) azok száma magasabb az átlagnál, akik ugyan nem teljes alapossággal, de átnézik a címkék információit. Ugyanakkor a többség (83%) még mindig azt gondolja, hogy a korábbi „A++” jelölés jelenti az energiatakarékosság szempontjából legmagasabb kategóriát a megváltozott címkék esetén, és csak a válaszadók tizede tudja helyesen, hogy immár az „A” jelzés jelenti a csúcsot.

Ezek az értékek valamivel jobb helyzetet tükröznek, mint a MediaMarkt tavaly nyári felmérésének eredményei. Akkor 18 évnél idősebbek mindössze 43 százaléka hallott az új címkékről. Ennél is kevesebben, csak minden nyolcadik ember tudta magabiztosan, hogy a régi jelzések mikre változtak – 42 százaléknak rémlett valami, míg majd minden második embernek fogalma sem volt róla.

A válaszadók többsége felárat is kész fizetni azért, hogy a megvásárolt eszköz kevesebb energiát fogyasszon. 43 százalékuk 5-7 százalékkal, 25 százalékuk 8-10 százalékkal, 8 százalékuk akár 10-20 százalékkal is hajlandó többet fizetni, így csupán a megkérdezettek mintegy negyede zárkózik el ettől. Annak ellenére, hogy mint korábban láttuk, az energiatakarékosság a nők számára fontosabb kérdés, mégis a férfiak inkább készek jóval magasabb árat fizetni ezért.

„Kutatásunk eredményei számunkra arra engednek következtetni, hogy még van feladat az iparág előtt a fogyasztók energiatakarékossági edukálása terén” – mondta Fazekas Bálint, az Euronics kereskedelmi ügyvezető igazgatója. Hangsúlyozta:

a jelenlegi energiaárak mellett egy modern, legalább D kategóriájú – hozzávetőleg a régi A-nak megfelelő, közepesen energiatakarékos – készülékkel járó kezdeti egyszeri többletberuházás már rövid időn belül meg tud térülni.