13° Budapest
2024 november 08., péntek
image

Egy új jelentés állítja: a közösségi média a klímamegtévesztés elsődleges forrása

A Harvard Egyetem vizsgálata szerint az autógyártók, a légitársaságok és a fosszilis tüzelőanyagokkal foglalkozó cégek is arra hasznáják a közösségi médiát, hogy „kizöldítsék” a hírnevüket – írta meg az Euronews. A beszámoló szerint a Greenpeace megbízásából készült tanulmány megállapította, hogy a közösségi oldalak az éghajlatváltozással kapcsolatos tévhitek terjesztésének színtere lett, a nagyvállalatok pedig kihasználják az emberek környezettel kapcsolatos aggodalmait a dezinformáció online terjesztésére.

Geoffrey Supran, a tanulmány vezető szerzője szerint míg az idei az európai nyarak eddigi legmelegebbje volt, a cégek egy része hallgatott a közösségi oldalakon a klímaváltozással kapcsolatos témákról. Ehelyett megpróbálták „zöld, innovatív és jótékony” márkaként pozicionálni magukat.

A jelentés 375 oldal több mint 2000 bejegyzését vizsgálta meg a különböző közösségi oldalakon. Köztük volt a 12 legnagyobb autógyártó, az öt legnagyobb légitársaság, és az öt legnagyobb fosszilistüzelőanyag-gyártó vállalat. A kutatók társadalomtudományi módszerekkel elemezték a közzétett szövegeket és képeket.

A kutatók megállapították, hogy az autógyártók közül csupán minden ötödik kínált valamilyen zöld terméket, a többi csupán a márkanév kizöldítésére koncentrált. Azt is megállapították, hogy minden ötödik olaj-, autó- és légitársaság hirdetése sportot, divatot vagy társadalmi témákat használt fel arra, hogy elterelje a figyelmet a cég tevékenységéről – vagy ahogy a jelentés is írja, „félrevezetésre” használták ezeket.

A kutatók szerint az összes bejegyzés közül csupán néhány utalt az éghajlatváltozásra.

A szakemberek megállapítása szerint a márkák számos bejegyzésükkel nőket, fiatalokat, szakértőket és sportolókat, hírességeket és a természetet mutatták meg. A vállalatok a képi anyagokkal a környezettudatosság és a nőiség közti társadalmi asszociációra is igyekeztek ráerősíteni.

Az európai olajtársaságok, autógyártók és légitársaságok a természeti képek közzétételével igyekeznek azt a látszatot kelteni, hogy zöld az imázsuk.

Silvia Pastorelli, a Greenpeace uniós képviselője szerint az autómárkák sokkal aktívabbak a közösségi médiában, mint a légitársaságok vagy az olajcégek, ezért sokkal nagyobb a szerepük az éghajlattal és a fosszilis energiahordozókkal kapcsolatos narratíva alakításában.

A kutatók szerint a jelentés megerősíti, hogy a közösségi média jelenleg az éghajlati „dezinformáció és megtévesztés” elsődleges helye.