Egy amerikai mélygarázsban bukkantunk rá Kádár János parádézós autójára
A közelmúltban Los Angelesben jártunk, ahol is a Petersen Automotive Museum normál kiállítási szintjei alatt, az igazi érdekességeket és ritkaságokat rejtő mélygarázsban bukkantunk rá Kádár János egykori autójára.
Az 1962-ben gyártott, tehát idén 60. születésnapját ünneplő, négyajtós és nyitható tetejű speciális Csajka (Sirály) eredetileg Nyikita Hruscsov hivatalos parádézós autója volt hivatali éveinek kései időszakában. Brezsnyev és Kádár 1967-ben a ferihegyi repülőtérnél © Fortepan / Bojár Sándor
A Szovjetuniót 1958 és 1964 között vezető politikus két ilyen GAZ 12B-t rendelt, a másik példányt Jurij Gagarin, a világ első űrben járt embere kapta meg.
Gagarin 1968-ban bekövetkezett halálát követően mindkét autó Kádár Jánoshoz került, és 1989-ig Magyarországon is maradt, majd pedig az Egyesült Államokba vitték őket.
Az 1955-56-os Egyesült Államokbeli Packardokra hasonlító külsejű, 5,6 méter hosszú, 2 méter széles és 2,1 tonna tömegű Csajkát amerikai stílusú V8-as erőforrás hajtja.
Az 5,5 literes szívó benzinmotor 195 lóerős teljesítményű és 100 kilométeren mintegy 16-21 liternyi üzemanyagot fogyaszt. A háromfokozatú automata váltós szovjet luxusautó végsebessége 160 km/h.
A szervókormány mellett egyedi módon gombok formájában megvalósított fokozatválasztó megoldás található.
Az elektro-hidraulikus tetőmozgatású kabrió Csajka igen ritka, mindössze 20 példány készült belőle. GAZ-12-ből 1959 és 1981 között összesen 3179 darabot gyártottak.