Budapest
2024 november 19., kedd
image

Debreceni akkugyár: jövőre már indítanák a tesztüzemet, 2025-ben az éles gyártást

Jövőre próbaüzemet tartana, 2025-ben pedig már élesben gyártaná az elektromos autók akkumulátoraihoz szükséges cellákat Debrecenben a CATL – írja a Telex.hu Szilágyi Balázs, a CATL közügyekért felelős vezetőjére hivatkozva. A vezető szerint a tesztüzemi időszakban „viszonylag sok kínai munkatárs is érkezik”, de cég a jövőben magyarokkal, döntően debreceni és Debrecen környéki munkavállalókkal szeretné ellátni az üzemet. A gyártás automatikus lesz, így elsősorban gépkezelőket keresnek majd.

Szilágyi Balázs szerint munkaerő ügyében „egyelőre nincs rossz tapasztalatunk, részben az országos hírekkel ellentétben a mobilitásra is látunk jó példát, és mintha korábban debreceni kötődéssel bíró mérnökök inkább megnyerhetők lennének”.

A cég összesen 7,34 milliárd eurós (3000 milliárd forintos) beruházására jelentős, de a cég által nem kommentált mértékű állami támogatásokhoz is hozzájut (eddigi értesülések alapján 320 milliárd forint), a magyar állam jelenleg az Európai Bizottságnál igyekszik jóváhagyatni ezt.

Az építkezésről kiderült, hogy három fázisból áll majd, az első 109, a teljes projekt pedig 221 hektáros területen valósul majd meg. Ennek a területnek a 60 százalékát fogják beépíteni.

Áprilisra végeznek a jelenleg még zajló mélyépítési – földmunka, alapozás, cölöpözés – munkálatokkal. Utána jön a magasépítés, ám

a gyár létesítésére kapott két engedélyt – a Seveso iparbiztonsági-, és az IPPC egységes környezethasználati engedélyt – különböző keresetekkel megtámadták az azokat kiadó hatóságoknál.

A Telex szerint összesen hatan támadták meg a kérdéses engedélyeket, de a CATL még nem kapott olyan értesítést, amely alapján fel kellett volna függeszteni a munkálatokat.

A cellagyártáshoz nikkelt, kobaltot és mangánt használnak majd fel.

Szó esett a vízfelhasználásról is, eszerint:

Energiaigény:

A gyár illetékese szerint az autóipari szereplők és az itt kialakuló akkumulátoripari klaszter mellett azért esett a választás Magyarországra, és azon belül is Debrecenre,mert az állam ott tud víz- és energiaellátási-, közúti- és vasúti infrastruktúrával segíteni.