Debreceni akkugyár: jövőre már indítanák a tesztüzemet, 2025-ben az éles gyártást
Jövőre próbaüzemet tartana, 2025-ben pedig már élesben gyártaná az elektromos autók akkumulátoraihoz szükséges cellákat Debrecenben a CATL – írja a Telex.hu Szilágyi Balázs, a CATL közügyekért felelős vezetőjére hivatkozva. A vezető szerint a tesztüzemi időszakban „viszonylag sok kínai munkatárs is érkezik”, de cég a jövőben magyarokkal, döntően debreceni és Debrecen környéki munkavállalókkal szeretné ellátni az üzemet. A gyártás automatikus lesz, így elsősorban gépkezelőket keresnek majd.
Szilágyi Balázs szerint munkaerő ügyében „egyelőre nincs rossz tapasztalatunk, részben az országos hírekkel ellentétben a mobilitásra is látunk jó példát, és mintha korábban debreceni kötődéssel bíró mérnökök inkább megnyerhetők lennének”.
A cég összesen 7,34 milliárd eurós (3000 milliárd forintos) beruházására jelentős, de a cég által nem kommentált mértékű állami támogatásokhoz is hozzájut (eddigi értesülések alapján 320 milliárd forint), a magyar állam jelenleg az Európai Bizottságnál igyekszik jóváhagyatni ezt.
Az építkezésről kiderült, hogy három fázisból áll majd, az első 109, a teljes projekt pedig 221 hektáros területen valósul majd meg. Ennek a területnek a 60 százalékát fogják beépíteni.
Áprilisra végeznek a jelenleg még zajló mélyépítési – földmunka, alapozás, cölöpözés – munkálatokkal. Utána jön a magasépítés, ám
a gyár létesítésére kapott két engedélyt – a Seveso iparbiztonsági-, és az IPPC egységes környezethasználati engedélyt – különböző keresetekkel megtámadták az azokat kiadó hatóságoknál.
A Telex szerint összesen hatan támadták meg a kérdéses engedélyeket, de a CATL még nem kapott olyan értesítést, amely alapján fel kellett volna függeszteni a munkálatokat.
A cellagyártáshoz nikkelt, kobaltot és mangánt használnak majd fel.
Szó esett a vízfelhasználásról is, eszerint:
Energiaigény:
A gyár illetékese szerint az autóipari szereplők és az itt kialakuló akkumulátoripari klaszter mellett azért esett a választás Magyarországra, és azon belül is Debrecenre,mert az állam ott tud víz- és energiaellátási-, közúti- és vasúti infrastruktúrával segíteni.