Budapest
2024 november 28., csütörtök
image

Budapesten tervezik a legmenőbb Mercedeseket, most közelről megtekintheti őket

A főváros XII. kerületében található Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) és a Mercedes két évtizedes szakmai együttműködésének fontosabb mérföldköveit hivatott bemutatni az az ingyenes designkiállítás, melynek ékköve a többek közt magyar tervezők munkáját is felvonultató Mercedes Vision AMG.

Az egyetemen az általunk nemrégiben alaposan letesztelt Mercedes EQE társaságában kiállított koncepcióautót idén májusban leplezték le, és most először hagyta el Németországot. A vadonatúj AMG.EA platformra épülő futurisztikus jármű azt hivatott előrevetíteni, hogy a Mercedes-AMG 2025 magasságában körülbelül hogyan áll majd át belsőégésű motorokról tisztán villanymotoros hajtásra.

A függőleges mintázatú, hatalmas megvilágított Panamericana hűtőrács, az egyedi osztatú fényszórók, méretes kerekek és három-három kipufogóvég-szerű körlámpa által meghatározott prototípus utasterét vélhetően nem dolgozták ki, mert az ablakokon nem lehet betekinteni, ezenkívül a jármű specifikációit sem hozták nyilvánosságra. Így például a YASA által fejlesztett axiális fluxusmotorok teljesítményét és a gyorsulási adatokat is sűrű homály fedi.

"Nem a designerek szeretnének ennyi SUV-ot, hanem sajnos a vásárlók." – hangzott el a kijelentés az egyik fiatal hazai designertől, aki elismerően nyilatkozott a Mercedes Vision AMG alacsony építésű és nem mellesleg igen áramvonalas karosszériájáról.

Kérdésünkre a szakember elmondta, hogy a kerekek mostanság azért nőnek ilyen hatalmasra, mert a méretes divatterepjárók csak így mutatnak jól, így lesznek relatíve arányosak. Míg nem is olyan rég még 14-16 colos kerekek voltak a kocsikon, addig mára eljutottunk arra a szintre, hogy egyes SUV-ok már 23 colos gyári felnivel is rendelhetők.

A digitális visszapillantó-tükrös, igen hosszú tengelytávú Vision AMG ugyan nem szabadidő-autó, mégis hatalmas, konkrétan 22 colos kerekei vannak, ez azonban a koncepcióautók tekintetében abszolút bevett dolog.

Az október 29-én és 30-án 9-19 óra között megtekinthető kiállítás kültéri részén digitális formában a kiterjesztett valóság segítségével tekinthetők meg a fiatal magyar tervezők által készített jövőbe mutató Mercedesek.

A termekben járva fel lehet mérni, hogy körülbelül hogyan zajlik az autóipari formatervezők képzése az első skiccektől kezdve a 3D-nyomtatott kisebb modelleken át a méretesebb koncepcióautókig.

Az Elek Bálint által 2019-ben készített Player One egy olyan kei car, vagyis miniatűr autó, mely a koncepció szerint hidat képez egy valódi autó és egy szimulátor között. E-sport módban az utastér kiemelkedik és 360 fokban képes mozogni, és amíg az önvezető jármű a dugóban araszol, addig a bent helyet foglaló sofőrnek olyan élményben lehet része, mintha egy versenypályán száguldana.

Szintén Elek munkája a 2021-es Wildfire Rescue, mely a futótüzek által körbezárt területek mentését segítő koncepcióautó. A tűzvédett, különlegesen hőszigetelt utasterű járgány révén az elképzelés szerint a tomboló erdőtüzekből is biztonságosan kimenekíthetők az emberek.

A G-Coupé azt vázolja számunkra, hogy a jelenlegi G-osztály jövőbeli kupé kivitele hogyan festhet 2039-ben egy disztópikus világban. Az eredeti G-Klasse formajegyeivel támadó tanulmány olyan extrákat vonultat fel, mint az indexlámpából előrántható fáklya, az árnyékot vető sirályszárnyas ajtó, a tetőn lévő radar-dóm, melyek a tervező szerint jó szolgálatot tehetnek zord sivatagi körülmények között.

A Csihar Marcel megálmodott Ramen Car egy az otthon és a munkahely közötti "harmadik élettér", mely mindig friss rámennel, finom japán tésztalevessel szolgál négy utasa számára, és a különleges stabilizálásnak köszönhetően garantált, hogy a leves sosem löttyen ki a tányérokból.

Treffler Máté munkája, az EQ Flow a sportautózás klasszikus élményét próbálja meg átadni egy futurisztikus kialakítású önvezető autóban. Érdekesség, hogy az autó hengeres utaskapszulái az elképzelés szerint kanyarodáskor bedőlnek.

A MOME-n végzett diákok közül az elmúlt években többen kötöttek ki nemcsak a Mercedes, hanem az Audi és a Kia kötelékében, és végeznek ott azóta is magas színvonalú tervezői munkát.

És hogy a fiatal magyar autóipari designerek számára mi jelenti az igazi elismerést? Nos, például az, ha maga Gorden Wagener, a Mercedes főtervezője posztol az Instagramon a munkáikról.