-2° Budapest
2024 november 16., szombat
image

Brexit utóhatás: az USA és az EU kereskedelmi háborúja padlóra küldheti Nagy-Britanniát

“Egyáltalán nem érdeke az Nagy-Britanniának, hogy az Egyesült Államok és az Európai Unió kereskedelmi háborúba keveredjen egymással” - nyilatkozta a brüsszeli Politiconak Sam Lowe, a Flint Global szakértője. “Nagy -Britannia a mostani gazdasági helyzetében egyáltalán nem engedheti meg magának mind a két óriással támogatási háborúba kezdjen.”

A brit kormány nemrégiben fogadta el az új költségvetést, amely komoly megszorításokat tartalmaz, Londonnak nincs pénze a brit ipart támogató csomagra sem. Az USA-nak viszont van: Joe Biden elnök 369 milliárd dollárt szán erre. Ez csapta ki a biztosítékot Párizsban, ahol protekcionizmussal vádolják az Egyesült Államokat. Erről is egyeztethet Biden Emmanuel Macron francia államfővel Washingtonban a cikkünk megjelenésekor zajló tárgyalás során.

Elsősorban az autóiparról, és azon belül is az elektromos járművekről van szó. Uniós megítélés szerint Biden elnök csomagja jogtalan előnyökhöz juttatja az amerikai cégeket. A briteknek pedig az a bajuk, hogy az autó az egyik legfontosabb exportcikkük, két fő piacuk az Európai Unió és az Egyesült Államok. A Jaguar Land Rover közvetlenül a Biden-csomag után jelezte is, hogy “az nagyon nagy kihívást jelent, mert adókedvezményeket biztosít az amerikai cégeknek”.

A britek előszobáznak Washingtonban

Kemi Badenoch brit külkereskedelmi miniszter már hónapok óta arról győzködi amerikai kollégáját: tegyenek kivételt Nagy-Britanniával! Annak idején ezt Donald Trump ünnepélyesen meg is ígérte a briteknek, amikor a Brexitre buzdította őket, de az ígéretéből semmi sem lett. Gina Raimondo amerikai külkereskedelmi miniszter októberben járt Londonban, akkor hiába próbálták meggyőzni a brit kivételről. Ezért a brit kereskedelmi miniszter kiutazott Washingtonba, ahol találkozott a pénzügyminisztérium befolyásos államtitkárával, Wally Adeyemoval is. A tárgyalások nem vezettek eredményre, noha a brit külkereskedelmi miniszter nyíltan elmondta, ez a szabadkereskedelmi elvek megsértése: ”az elektromos járművek nagy adókedvezményt kapnak az USA- ban, de ebből ki vannak zárva nemcsak azok az autók, melyeket Nagy Britanniából importálnak hanem azok is, melyeket brit cégek állítanak elő az Egyesült Államokban”.

Buy European - vegyél európait! Ez Macron elnök választerve, amelyet az Európai Unió is mind inkább elfogad. A francia elnök szerint Biden-csomag kellene Európának is, vagyis az Európai Uniónak újra jelentős összegű kölcsönt kellene felvennie saját ipara támogatására.

Ez azonban szintén problémás a britek számára. “A protekcionizmus nem válasz a globális kihívásra. Ez komolyan fenyegetheti a globális ellátási láncokat, különösen az elektromos járművek és az akkumulátorok területén” - nyilatkozta a Politiconak a londoni külkereskedelmi minisztérium magát megnevezni nem kívánó magas rangú hivatalnoka.

“A baj az, hogy az Egyesült Államok fütyül arra, kereskedelmi politikája hogyan érinti Nagy Britanniát vagy más szövetségesét. Arra koncentrálnak, hogy Kínát visszaszorítsák” - hangsúlyozza a Flint szakértője, hozzátéve: "Nagy-Britannia természetesen bepanaszolhatja az Egyesült Államokat a Világkereskedelmi szervezetnél, vagy az kekeckedhet az Európai Unióval a Brexit utáni szabadkereskedelmi egyezményt illetően, de egyik óriás sem érdeklődik igazán az iránt, hogy a briteknek mi a gondja.”

A briteknek pedig nincs pénzük: ”Nagy-Britannia nem engedhet meg magának olyan támogató csomagot, amellyel több pénzhez juttatná saját cégeit, mint az amerikaiak és az Európai Unió a saját vállalkozásaikat” - nyilatkozta a Politiconak David Henig, a European Centre for International Political Economy szakértője.