Budapest
2024 november 24., vasárnap
image

Bobby Ewing szívesen tankolná: teszten a vadonatúj Mercedes-AMG SL

Az 50-es évek elején a Mercedes döntéshozóinak fejében nem pont egy új szupersportkocsi járt, azonban az egyik amerikai kereskedő addig járt a nyakukra, míg végül áldásukat adták az elsősorban a tengerentúli piacra szánt és a már általunk is kipróbált sirályszárnyas 300 SL-re.

Akkor még kevesen sejtették, hogy az SL-ből mekkora legenda lesz, így 7 évtized távlatából viszont bizton állíthatjuk, hogy a stuttgartiak nem is hozhattak volna ennél jobb döntést.

2022-ben már a típus hetedik generációjánál tartunk, és az első olyan SL-nél, melyet nem a Mercedes, hanem teljes egészében annak sportrészlege, az AMG fejlesztett ki. Ennek megfelelően már nincs is normál SL, a kereskedésekben csak és kizárólag AMG SL-eket kaphatunk, konkrétan három verziót. Mi ezek közül az arany középútnak tekinthető SL 55-öt fogtuk vallatóra.

Az eredeti sirályszárnyas SL egy igazi designikon, a Pagoda névvel fémjelzett második generáció és a Bobby Ewing által a Dallasban terelgetett harmadik nekifutás időtlen szépségéhez sem férhet kétség, azonban a közelmúltban nyugdíjba vonult hatodik SL mintha valahogy nem túl elegánsan öregedett volna.

Az elsőtől az utolsó csavarig új fejlesztésnek tekinthető hetedik generáció designja azonban ismét méltó az SL régi hírnevéhez. Tulajdonképpen mindegy is, hogy elölről, oldalról, hátulról vagy bármely szabadon választott szögből pillantunk az új jövevényre, minden esetben elismerően csettinthetünk.

A szuperokos 1,3 megapixeles fényszórók egy hatalmas csillagot felvonultató méretes, ámde valahogy mégsem tolakodó hűtőrácsot fognak közre. Az oldalnézetet a szokásosan hosszú frontrész, a gyönyörű 21 colos kovácsolt könnyűfém-felnik és a süllyesztett kilincsek határozzák meg, a csinosan lekerekített hátsó szekciót pedig a szélesre húzott hátsó lámpák és az AMG jelzéssel ékesített kidörgők uralják.

Az impozáns hátsó légterelő alaphelyzetben láthatatlan, de a sebesség növekedésével automatikusan előbukkan a helyéről, illetve gombnyomásra akkor is, ha például kis tempóval szeretnénk páváskodni a körúton.

Az alapáras kék metálfénnyel remekül harmonizál a fehér bőrbelső, melynek kellemes illata nyitott tető esetén már méterekről megcsapja az orrunkat. A szemünk is jóllakhat a látvánnyal, melyet a gyönyörű varrások, a turbinaszerű légbeömlők és a nemes anyagokat felvonultató egyéb elemek végletekig tökéletes kidolgozása biztosít.

A kellemes fogású vaskos kormány apró kijelzőket magába foglaló szatelitgombjaival villámgyorsan elérhetők a menettulajdonságokat befolyásoló különböző beállítások. A digitális műszeregység éppúgy kiváló minőségű és kellemes felhasználói felületű, mint a középen függőlegesen tronóló méretes érintőkijelző.

Utóbbi most először motorosan állítható dőlésszögű (12-32 fok), hogy kabriózás során a rajta megcsillanó napfény még véletlenül se okozhasson kellemetlen pillanatokat. Szinte már látjuk magunk előtt a néhány év múlva érkező ráncfelvarrt modellt, melyben a dőlésszöget már fényszenzoros automatika szabályozza.

A puha bőrrel bevont ülések kényelmesek és sportosak is egyben, természetesen hűthetők/fűthetők és masszírozni is képesek, valamint a nyakfűtés sem hiányzik belőlük. Elöl utazni hatalmas élmény, az üléspozíció roadsteresen alacsony, a szélzaj egész visszafogott mértékű.

A 2+2 üléses kialakításnak köszönhetően akár hátul is utazhat két kisebb termetű felnőtt vagy gyermek, ebben azonban nincs sok köszönet. Hely még csak akad számukra, ellenben a hátsó üléstámlák olyan meredeken állnak, hogy roppant kényelmetlen itt helyet foglalni.

A hátsó ülésekbe ily módon inkább csak a golftáskát dobjuk be jó szívvel, de azokat persze akár a 213-240 literes csomagtartóba is be lehet ügyeskedni.

A Mercedes a keményről visszatért a vászontetőre, melynek köszönhetően 21 kilogrammot sikerült spórolni, ráadásul ily módon a súlypontot is sikerült alacsonyabbra helyezni. A 60 km/h alatti sebesség esetén 15 másodperc alatt nyitható/csukható tető alapáron fekete, a piros és szürke szín opciós tétel.

A merevséget közel 20 százalékkal sikerült növelni, ami a 11,5 centiméterrel hosszabb tengelytáv ismeretében megsüvegelendő tény. A fogyókúrás szándékok ellenére az össztömeg körülbelül 5 százalékkal nőtt, ami annak következménye, hogy az új SL minden irányban egy kicsit nagyobb lett az elődjénél.

Alapáras az összkerék-kormányzás, a hátsó kerekek maximum 2,5 fokos szögben fordulnak el, ettől függetlenül a fordulókör hatalmas, majdnem 13 méteres. Szintén nem kérnek felárat az adaptív felfüggesztésért, ami persze még legpuhább üzemmódjában is keményebb az átlagnál, ezen azonban ne lepődjünk meg, hiszen mégis csak egy AMG-ben ülünk.

A karosszéria menet közbeni dőlését mérséklő aktív felfüggesztés 1,9 millió forintos tétel, légrugózás nem rendelhető, de valahogy nem is hiányzik. A normál fékrendszer erejével maximálisan elégedettek lehetünk, a tartósabb kínzást viszont jobban viseli a karbonkerámiafék, melyért nem kevesebb, mint 3,8 millió forintot számítanak fel.

A két turbóval megfújt, mindenféle hibridséget nélkülöző őszinte 4 literes benzinmotor rögtön a beindítás pillanatában tudatja velünk V8-as mivoltát, és a petrolhead füleknek kedves muzsika csak az elindulást követően válik igazán vérpezsdítővé. Külön szabályozható a kipufogóhang, a hörgésről és a durrogásról sem kell lemondanunk, de ha inkább az 1,86 millió forintos 17 hangszórós Burmester hifinek adnák át magunkat, akkor akár viszonylag lefojtott mechanikus hanghatások mellett is közlekedhetünk.

A 476 lóerős erőforrás nagy kedvvel teszi a dolgát, gyorsan veszi a fordulatszámot, de mivel a 700 Nm-es csúcsnyomaték már 2350-től rendelkezésre áll, nem feltétlenül kell üvegelni a technikát. A 0-100-as sprint 3,9 másodperc alatt letudható, és ha adott a lehetőség, akár 295-tel is repeszthetünk.

Vezetési élmény tekintetében a közel 2 tonnás új SL valahol az elődje és az AMG GT között helyezkedik el. Nem túl puha, de nem is túl kemény, amolyan igazi Gran Turismo, mellyel elképesztő tempót lehet kanyarintani, de mégsem a századmásodpercek elleni harc a legnagyobb élmény vele. A kilencfokozatú automata váltó alaphelyzetben nagyon finoman vált, és sport módokban sem válik faragatlan viselkedésűvé, hanem csak kicsit gyorsabban pakolgatja a fokozatokat.

Az 571 lovas előző SL 63 AMG 0-100-as gyorsulásának 0,2 másodpercet aláverő érték elsősorban az összkerék-hajtásnak köszönhető, ami szerencsére nem teszi unalmas sínautóvá az új SL-t. Hátsókerék-hajtással már csak az elektromos turbós 2 literes 4 hengeres alapmodell, a 381 lóerős SL 43 készül, a non-plus-ultra élményre vágyók számára pedig ott az 585 lóerős SL 63, mely 3,6 másodperc alatt katapultál 0-ról 100-ra és a gyorsulásának csak 315-nél szakad vége.

A 12,3 literes gyári fogyasztási értéket a gyakorlatban szó szerint lehetetlen hozni. Óvatos vasárnapi autós viselkedéssel 15 liter, normál használat mellett 20 liter, tempós haladás esetén 30 liter a reális fogyasztási érték. Ez persze vélhetően nem igazán zavarja a tehetős vásárlókat, maximum csak amiatt, hogy a 70 literes tartályt igen gyakran kell utántölteni.

Az új SL nemcsak szemrevaló formája, hanem libabőröztető hangja miatt is igazi utánafordulós közúti torpedó lett. Egyértelműen érződik rajta, hogy a fejlesztése során a benzingőzös mérnökök végre kiélhették magukat, és ezúttal kivételesen nem a szigorú WLTP-szabvány által lefektetett irányelvek mentén kellett haladniuk. Egy utolsó szippantás a jóból.

Stílus és luxus fronton sem kell csalatkoznunk az új SL-ben, bár annak nem feltétlenül örülünk, hogy kicsit nagyobb és nehezebb lett az elődjénél. Utóbbi miatt AMG eredet ide vagy oda, nem tudja, de talán nem is akarja leváltani a korábbi AMG GT-t. Inkább kicsivel az alá, és szerény mértékben az előző SL fölé érkezett meg a portfolióba.

És ahogy az eddigi SL-eknek, a 2022-es verziónak is alaposan megkérik az árát. Az SL 55 67,8 millió forinton nyit és a tesztautó árcéduláján 74,3 millió forintos összeg szerepel.

Az SL 43 51,3 millió forinttól indul, az SL 63-as csúcsmodellért pedig alaphangon 80,3 millió forintot kell kifizetnünk. V12-es változatról ne is álmodjunk, az viszont már biztos, hogy érkezik egy teljesítményorientált vadonatúj hibrid verzió.