Betilthatják az elektromos rollereket Párizsban
A részvételi demokrácia diadalának nevezte Anne Hidalgo párizsi főpolgármester a vasárnapi helyi népszavazást, amelynek során a szavazók 89 százaléka döntött úgy, hogy ki kell tiltani a városból a kölcsönözhető elektromos rollereket. Bár a referendum nem kötelezi a városházát, Hidalgo hétfőn bejelentette, hogy tartják magukat az eredményhez – annak ellenére is, hogy a szavazásra jogosultak mindössze 7,46 százaléka vett részt – és szeptember elsejével kizárják a három érintett cég rollereit a fővárosból – írja a BFMTV.
Clément Beaune közlekedési miniszter ezzel szemben megalázónak nevezte a népszavazást, szerinte ugyanis ilyen alacsony részvétel után meghozni a döntést a többség véleményének figyelmen kívül hagyását jelenti, márpedig „Párizs jobb ennél”.
A francia fővárosban az elsők között jelentek meg az elektromos rollerek, amelyek európai viszonylatban is kifejezetten népszerű közlekedési eszköznek számítanak. A kritikusok szerint azonban a Lime, a Dott és a Tier szolgáltatásai drágák és nem elég fenntarthatók, nem elég biztonságosak, a sokszor rendezetlenül elhelyezett rollerek pedig rontják a városképet. Miközben valóban számos balesetben érintettek voltak a rollerezők, szakemberek szerint ezek aránya nem követi a felhasználók számát, arról nem is beszélve, hogy a döntés értelmében csak a kölcsönözhető járműveket tiltanák be, a magántulajdonban lévőket nem.
A rollereket kezelő vállalatok a népszavazást megelőző hetekben kampányt folytattak a kölcsönzők megtartása mellett, amelyben többek között a gazdasági előnyökre emlékeztettek: a nagyjából tizenötezer jármű kivonása 930 ezer eurós veszteséget jelenthet a városnak, és nem csak a több százezer felhasználót érinti, hanem több ezer munkahely megszűnéséhez is vezet majd.
Az elektromos rollereket érintő magyar szabályozással – és annak hiányával – ebben a cikkünkben foglalkoztunk: