Bemutatták az elektromos hajtású mentőkerékpárt
Az elektromos hajtású kerékpárnak 5 fokozata van, az eco módtól egészen a turbóig, amivel Kramarics Tamás mentős szerint bármin fel lehet menni, és izzadás nélkül felteker vele a Várba is. A bicikli képes fény- és hangjelzések leadására, a bukósisak pedig szenzorral van ellátva, amely azonnal jelez a központnak, ha a sisakot ütés éri, tehát a mentős balesetet szenved.
A 20 kilós táskában szinte minden megvan, ami egy mentőkocsin is található. Van benne oxigén, lélegeztetőmaszk, szüléskor szükséges eszközök, melegítő takarók, gumikesztyű, szájmaszk, kanülök, fertőtlenítők, illetve egy kis csontfúró is, ami ahhoz kell, hogy ha nem találnak vénát a páciensnél, akkor a sípcsontba kell befúrni egy kis tűt.
Győrfi szerint még csak „tesztelgetik, próbálgatják” a módszert, az viszont biztos, hogy a megoldás csak tavasztól őszig lesz üzemben. Az OMSZ célja az, hogy 2023 tavaszára összeálljon annyi kerékpár (illetve mentőápoló és mentőtiszt), amennyi szükséges. A mentőszolgálat tavasszal fogja bejelenteni, amikor rendszerszerűen elindul a kerékpáros életmentés Magyarországon.
Győrfi azt is elmondta: az informatikai rendszerük képes előrejelezni, hol várhatók balesetek, ezt Budapest mellett vidéki nagyvárosokban is jól tudják használni. Ezek alapján állapítottak meg olyan gócpontokat, ahova egy kerékpár hamarabb elérhet, mint a mentőautó.
A kerékpáros mentés ötlete a bejelentése óta több kritikát is kapott: a Magyarországi Mentődolgozók Szövetsége, amely elhamarkodottnak és szakmailag megalapozatlannak tartja a döntést. Mint írták: minden döntést támogatnak, ami a mentők munkáját segíti, a betegek vagy a mentődolgozók érdekeit szolgálja. A tervezett intézkedéssel azonban – folytatták – nem várható jelentős terhelést csökkentő hatás, ha a meglévő, egyébként is túlterhelt kollégák közül toboroznak önkéntes munka keretében, pluszpénzért.
Az Országos Mentőszolgálat később egy Facebook-bejegyzésben fogalmazott meg kritikát a Mentődolgozók kritikájával kapcsolatban. Szerintük indokolatlan bírálat érkezett, már csak azért is, mert a kétkerekű mentők (konkrétan a mentőmotorok) az egyik leghatékonyabb eszköznek számítanak. „Most az (elektromos) biciklis mentők bevezetésének ötletét is kritizálják a hozzá nem értők” – írták.