Bár hivatalosan rég megszűnt a Saab autómárka, Ázsiában még új kereskedést is nyitottak neki
A Saab 2011-ben jelentett csődöt, miután a General Motors úgy döntött, megszabadul a márkától, amelynek több mint egy évtizeden át tulajdonosa volt. A hivatalos oldala szerint a Saab mint autóipari egység jelenleg nem is működik. Úgy tűnik, ezt az üzenetet nem fogadják el Ázsiában, egészen pontosan Tajvanon, ahol a márka importőre a Scandanavia Asia Corporation (SAC) jóval az után is kiszolgálja ügyfeleit, hogy világszerte már bezártak a Saab-kereskedések és -szervizek.
Ráadásul nem is egy kis műhely működik a nevükben, a SAC hat kizárólagos Saab szervizközponttal rendelkezik Tajvanon, és 12 hivatalos javítóműhelyt üzemeltet máshol. Ami pedig talán a legérdekesebb, hogy a legújabb Saab bemutatótermüket tavaly nyitották meg. Természetesen szó sincs új autók eladásáról, a kínálatukban használt modellek szerepelnek.
A SAC-t a Saab Group vagy a General Motors nem támogatja. A cég gondoskodik egyedileg az alkatrész-utánpótlásról, ami adott esetben azt is jelenti, ha egy alkatrészt nem lehet beszerezni beszállítóktól, akkor legyártatják.
A svéd márka históriája egyébiránt jól példázza, hogyan tehet tönkre egy elsőre kedvezőnek tűnő iparági összefonódás egy márkát. A svéd Saab, mint egyedi dizájnnal és gondosan épített autóival ismerté vált márka, az eladásait akarta megnövelni az amerikai piacon a General Motorsszal kötött házassággal, de hamar kiderült, hogy a leginkább a végzetük lett a szövetség.
A GM ugyanis a szokásoknak megfelelően a kisebb gyártó önállóságát megnyirbálva leginkább a saját modelljeit átcímkézve – Saab-emblémás – modellekkel gondolta gazdaságosan üzemeltetni a szövetséget. Ennek nyomán olyan modellek születtek, mint az „új Saab 900-as”, amely nem volt más, mint egy átmárkázott Opel Vectra. A modellek viszont az amerikai piacot nem érintették meg, és az európai közönség is elfordult tőlük. Végül a General Motors abban is megakadályozta a márkát, hogy külsős forrásból kínai befektetők révén pénzt szerezzen, így a Saab kénytelen volt csődöt jelenteni.