Budapest
2024 november 16., szombat
image

Az USA szigorít a környezetvédelmi szabályokon, hogy gyorsítsa az áttérést az elektromos autózásra

“Elérhetőek ezek a célok” – hangsúlyozta a Környezetvédelmi Hatóság (EPA) vezetője válaszolva a bírálatokra, melyeket az autóipar fogalmazott meg. Michael Reagan szerint ez a változás az autóiparban nemcsak a környezetvédelem szempontjából fontos, de jót tesz a családok pénztárcájának is, mert kevesebbet kell költeni az elektromos autók karbantartására, mint a hagyományos járművek esetében.

Az autóipar ellenvetése: drágábbak azok a járművek, amelyek nem használnak benzint vagy dízelt, de nemcsak ez a probléma: ”Sok minden kell ahhoz, hogy ez a példátlanul nagy változás sikeres legyen az autóiparban. Túl magán a járművön, ott az infrastruktúraprobléma: töltőállomások kellenek. Hogy bírja majd a terhelést az elektromos hálózat? Mennyire lesznek elérhetőek a környezetkímélő üzemanyagok és az akkumulátorgyártáshoz nélkülözhetetlen nyersanyagok?” – sorolta a kritikus pontokat az Alliance for Automative Innovation elnök-vezérigazgatója, aki olyan nagy autógyárak érdekeit képviseli, mint a General Motors, a Toyota, a Volkswagen stb.

John Bozzella emlékeztetett arra, hogy az amerikai autóipar két éve vállalta: 2030- ban az eladott új járművek fele villamos motorral rendelkezik majd. Hogy áll most az Egyesült Államok ezen a téren?

Mindössze 7,2 százalék volt az e-autók részesedés az idei első negyedévben

Ez elég szerény eredmény, de a növekedés kétségtelen: tavaly csak 5,8 százalékot mértek. A környezetvédők természetesen tapsolnak a Biden adminisztráció tervezett szigorításához, sőt még nagyobb szigort várnak el. Szerintük ugyanis a nagy autógyárak csak alibiznek, de egyáltalán nem szívügyük ez a változás: ”A nagy autógyárak az elektromos járművekről szavalnak miközben ugyanazokat a nagy benzinfaló autókat gyártják mint korábban” – mutat rá az ellentmondásra a Safe Climate Transport Campaign igazgatója. Dan Becker szerint az autógyárak a kiskapukat keresik a környezetvédelmi törvényeken, hogy továbbra is gyárthassanak benzin- és dízelhajtású járműveket.

13 százalékos csökkentés

Az új környezetvédelmi törvény szerint átlagosan ennyivel kellene évente csökkenteni a járművek káros kibocsátását az Egyesült Államokban. Ezenkívül a korábbinál szigorúbban szabályozzák a traktorok, teherautók és kamionok környezetkárosító kibocsátását is. Az új szabályok a 2027-2032 közötti időszakra vonatkoznak. Ha betartják őket, akkor ezzel több mint 9 milliárd tonna szén-dioxiddal csökkenne a káros kibocsátás 2055-ig. Ez az Egyesült Államok tavalyi éves szén-dioxid-kibocsátásának a kétszerese.

Mindennek nagy gazdasági haszna is lesz – hangsúlyozza a Biden adminisztráció, hozzátéve, hogy 850- 1600 milliárd dollárról van szó. Igaz, hogy a szigorítás 1200 dollárt jelent átlagosan minden járműnél az autógyárak számára, de a járművek tulajdonosai átlagosan 9000 dollárt spórolhatnak meg 2032-ig, mert olcsóbb a karbantartás.

Kalifornia állam már tavaly elfogadta azt a helyi törvényt, hogy 2035-ben már csakis elektromos és hibrid autókat lehet eladni, de ehhez még szükség van arra, hogy az országos hatáskörű Környezetvédelmi Hatóság is rábólintson az elképzelésre – írja a Guardian környezetvédelmi szakértője.