Az EP magyarországi jelentéstevője is felszabadítaná a magyar diákoknak járó Erasmus-pénzeket
Az Európai Parlament költségvetési bizottsága kedden vitatja meg a Magyarországnak szánt uniós forrásokat. Az időzítés nem véletlen: a Bizottság arra készül, hogy felszabadítsa a pénzek egy részét, bár hogy erre mikor kerülhet sor, egyelőre kérdéses.
A hvg.hu pénteken írta meg, hogy az Európai Bizottság újabb kérdéseket küldött a magyar kormánynak az igazságügyi reformok teljesítéséről, így akkor is tovább csúszik a pénzek felszabadítása, ha Brüsszel végül igent mond.
A Politico hírlevele szerint az európai parlamenti képviselők többsége valószínűleg arra fogja kérni Ursula von der Leyent és az uniós országokat, hogy „ne engedjenek Magyarország zsarolásának”, és továbbra se szabadítsák fel a pénzeket. A tárgyalásokra rálátó források ennek ellenére – névtelenül – úgy nyilatkoztak a brüsszeli lapnak, hogy a források egy részét valószínűleg megkapják majd a magyarok – de semmiképpen sem az egészet.
Új fejlemény, hogy most már az EP magyarországi jelentéstevője is engedne bizonyos kérdésekben. A Zöldek francia EP-képviselője, Gwendoline Delbos-Corfield (képünkön) és John Morijn, a Groningeni Egyetem európai emberi jogra szakosodott professzora a Politicónak azt írták: a magyar egyetemeknek és kutatóknak járó pénzeket fel kellene szabadítani, ezzel az EU is jelezhetné, hogy a magyar emberek mellett áll.
Azt ugyan ők is elismerték, hogy a jogállamisági kérdésekben nincs valódi előrelépés a magyar kormány részéről, azzal érveltek, hogy
az Erasmus és a Horizon alapok felszabadításával el lehetne kerülni, hogy ezek a pénzek „egy korrupt rendszer kezébe kerüljenek".
Alternatív megoldások
Delbos-Corfield és Morijn megoldásokat is felvázoltak. Mint írják, az egyik lehetőség az lenne, hogy az egyetemeknek és kutatóknak járó alapokat a Bizottság közvetlen irányítása alá helyezik, és egy új, független magyarországi közvetítőn keresztül juttatják el őket a magyar kutatóknak és diákoknak.
Alternatív megoldásként egy Magyarországon kívüli független közvetítő útján más tagállamok kutatóintézeteihez irányíthatná ezeket a pénzeket, ahol azokat kifejezetten a magyar tudósok és diákok számára különítenék el. Ily módon az Erasmus-források felhasználhatók lennének a más tagállamokban tanuló magyar diákok támogatására, máshonnan érkező diákok viszont nem tanulhatnának „korrumpált magyar egyetemeken”, és a magyar tudósok ismét hozzáférhetnének az európai kutatási forrásokhoz.