Budapest
2024 november 19., kedd
image

Az emberek reggelijétől a csirkék vacsorájáig: szolgáltatások, melyek már a felhőből működnek

Egy kis áramszünet volt Csehországban, órákon át nem jutottak élelmiszerhez a vevők Magyarországon. Ebben a formában túlzás, de a kifli.hu azon ügyfelei biztosan értik a példázat lényegét, akik az érintett júniusi reggel használni próbálták az online szupermarketet. A probléma nem csak a cég weboldalát, de az áruszállítók applikációját és az ügyfélszolgálat elérhetőségét is érintette – éreztette a helyzet súlyosságát a vállalat azon közleménye, melyben bejelentették: átpakolják a Kifli.hu-t a felhőbe. A webshop augusztus 20-ától már így, „félig Amerikából” működik.

Az átállás kapcsán a cég megjegyezte, hogy a fizikai szerver és a felhőalapú üzemeltetés témájában mindenki másra esküszik, mindkét megoldásnak vannak előnyei és hátrányai is. A Kifli.hu a helyzet elemzése után azért is döntött végül a felhős megoldás mellett, mert technológiai alapokra helyezett cégként tekint magára, ennek jegyében fejleszt.

Amikor a PetShop.co.uk-t vezető Adam Taylor beszél, rajta is érezhető, hogy bár állateledelt házhozszállító szolgáltatást vezet, annyira beleásta magát az innovációba is, hogy érti az új technológiák előnyeit. Taylor szerint vállalkozása az első olyan cég a brit kisállatellátó szektorban, amely teljes egészében felhős alapokra helyezte infrastruktúráját. Elmondása szerint a vállalkozás megalapítása óta rengetegféle szoftvert használtak – egyet az e-mail-marketingre, egy másikat a számlázásra stb. –, és ahogy nőtt a cég, szembesültek vele, hogy a sok különböző, „véletlenszerűen összeválogatott” szoftverhalmaz nem teszi lehetővé, hogy lépést tartsanak a vásárlói igények bővülésével. A NetSuite felhőalapú vállalatirányítási rendszerét próbálták ki, amely egyszerre kínált megoldást az ügyféladatok kezelésére, a levelezésre, a számlázásra, de még a weboldaluk kezelésére is – és ezek az alrendszerek mind kapcsolódtak egymáshoz, értettek egymás szavából. A felhős rendszerre átállás meghozta gyümölcsét, Taylor két éve arról beszélt, hogy már akkor – tehát a házhozszállításnak lendületet adó Covid kitörése előtt – a PetShop.co.uk ötödik éve tartja az 50 százalékos növekedési ütemet. Megfogalmazása szerint:

a sikerhez a legfontosabb az volt, hogy teljes mértékben kihasználják a felhő nyújtotta lehetőségeket, és minél több munkatárs onnan dolgozhasson, ahonnan szeretne.

Méginkább állati felhasználási módja a felhőnek, amit a Metabolic Robots már évek óta kínál: a cég automatizált, felhőalapú baromfietető rendszerének része a valós idejű monitoring és az adott baromficsoport igényeinek megfelelő etetés. A cég szerint ennek a szárnyasok mellett gazdáik is örülhetnek: mivel az etetés a teljes tartási költség felét, vagy akár kétharmadát is kiteheti, a folyamat intelligens optimalizálása jelentős megtakarítást hozhat. További hab a tortán, hogy a rendszer az etetés során begyűjtött adatokból még arra is képes, hogy jelezze, ha valamilyen betegség ütötte fel a fejét az ólban.

Egészen más előnyöket nyújthat a felhő a könyves világban. „A mi tevékenységünk középpontjában a tartalom áll, és a felhőalapú megoldások könnyen hozzáférhetővé teszik a tartalmakat minden munkatársunk számára, függetlenül attól, hogy éppen hol tartózkodnak a világban” – ezt a Nobel-díjra jelölt tudósok és a neves Booker-díjat elnyerő szerzők műveit is kiadó Faber & Faber integrációért felelős szakértője, Jim Lindsay mondta. Annak kapcsán, hogy a vállalat – hosszú évek óta – a könyvkiadás hagyományos folyamataitól egy rugalmasabb, digitalizált forma felé halad, ezért például a Box szolgáltatással működő felhőalapú rendszerben kezeli a beérkező kéziratokat. Ez nemcsak a bárhonnani elérést teszi lehetővé a munkatársaknak, hanem azt is, hogy többen dolgozhassanak egyszerre az adott szövegen, anélkül, hogy összekavarodnának a dolgok.

Az uniós vállalkozások 41 százaléka használta ki a felhőalapú számítástechnika előnyeit 2021-ben, derült ki az Eurostat elérhető legfrissebb jelentéséből. A technológia itthon jóval kevésbé elterjedt, a magyar cégeknek mindössze 26 százaléka használ ilyesmit.

A cloudnak már bizalmat szavazó magyarországi vállalkozások legtöbbje levelezési rendszer üzemeltetését bízza felhős környezetre (72%). Sokan adattárolási célból (61%) veszik igénybe a technológiát, és ugyanennyien használnak felhőalapú irodai szoftvereket, mint például az Office helyett az Office 365 (hamarosan: Microsoft 365) vagy a Google Workspace. Legkevésbé a vállalatirányítási rendszerek (ERP) terén álltak át cloudra, ez az egyébként felhővel dolgozó vállalatoknak is csak mindössze 18 százalékára jellemző. Az ügyfélkapcsolat-kezelő (CRM) rendszerek 21 százalékon állnak, míg a számlázási és könyveléshez használt alkalmazások is csak a magyar cégek 26 százalékának 41 százalékánál működnek a felhőből.

Van tehát hova fejlődni, ez az Eurostat adatainál is frissebb eredményekből, a Digiméter 2022 kutatás október közepén nyilvánosságra hozott mutatóiból is megállapítható. A digitális „méterrúd” készítői hat területen vizsgálták a – kifejezetten a kkv szektorba tartozó – magyar cégek digitalizációját: a digitális jelenlét, a digitális mindennapok, a vállalkozásvezetés, az értékesítés és marketing, a digitális pénzügyek, valamint informatikai biztonság terén.

A kutatás eredménye szerint nem látszik érdemi elmozdulás a korábbi szintekhez képest, a főindex értéke százas skálán mérve 41 lett – ugyanez az érték 2020-ban és 2021-ben is 40 volt. Pintér Róbert, a Digiméter szakmai vezetője ennek kapcsán úgy nyilatkozott:

„továbbra is fennáll a lehetősége, hogyha egy vállalkozás intenzívebb digitalizációba kezd idehaza, akkor talál olyan területet, ahol hamar fel tud zárkózni az átlaghoz és akár annál jóval magasabb fejlettséget is el tud érni”.

A felhőalapú digitalizáció azért folytatódik, az IDC korábbi, Covid-járvány közben tett előrejelzése szerint évente átlagosan 15 százalékkal fog bővülni.