Árat emel a Nestlé, az Unilever és a Pernod Ricard is
A svájci Nestlé élelmiszeripari óriáscég és a Pernod Ricard szeszesital-csoport, az Absolut vodka és a Jameson whisky tulajdonosa csütörtökön újabb áremeléseket jelentett be az infláció miatt, miközben a fogyasztók világszerte megélhetési válságba kerülnek – írja az AFP. A Nespresso kapszulákat, Maggi leveskockákat, KitKat csokoládészeleteket és Purina állateledelt gyártó Nestlé közölte, hogy 2022-ben 8,4 százalékkal emelkedett az árbevétele. De a vállalat tényleges belső növekedése – az értékesítési volumen mérőszáma – mindössze 0,1 százalékkal nőtt az előző évhez képest, ami jóval alacsonyabb, mint a 2021-es növekedés, ez pedig arra utal, hogy a fogyasztók kevesebbet vásároltak a cég termékeiből.
„A tavalyi év számos kihívást és nehéz döntést hozott a családok, a közösségek és a vállalkozások számára” – mondta Mark Schneider, a Nestlé vezérigazgatója. „Az infláció soha nem látott szintre szökött, a megélhetési költségekre nehezedő nyomás fokozódott, és a geopolitikai feszültségek hatásait világszerte éreztük” – tette hozzá, utalva az ukrajnai orosz invázió következményeire. A vállalat tavaly átlagosan 8,2 százalékkal emelte árait, mivel a tej, a gabona és az energia ára is emelkedett. „Folyamatos árképzésre van szükség, hogy helyrehozzunk néhányat az infláció okozta károkból” – mondta Schneider egy konferenciahíváson.
A múlt héten a Magnum fagylaltot, a Cif felülettisztítót és a Dove szappant gyártó brit Unilever fogyasztói konszern is növekvő eladásokról számolt be 2022-ben, miután átlagosan 11,3 százalékkal emelte árait. A csoport azonban közölte, hogy az értékesítési volumene 2,1 százalékkal csökkent, és figyelmeztetett, hogy továbbra is magasabb költségekkel kell szembenéznie.
A francia Pernod Ricard szeszesital-óriás, amelynek egyéb márkái közé tartozik a Beefeater gin, a Martell konyak és a Havana Club rum, 1,8 milliárd eurós (1,9 milliárd dollár) nettó nyereséget ért el a decemberig tartó hat hónapban, 29 százalékkal többet, mint 2021 azonos időszakában. Az eladások 19 százalékkal 7,1 milliárd euróra nőttek ugyanebben az időszakban, köszönhetően a 10 százalékos áremelésnek, és további emelések is kilátásban vannak.
„A költségek nagyon magasak voltak ebben az első félévben” – mondta Helene de Tissot pénzügyi vezető az AFP-nek, hozzátéve, hogy drágább az üveg, a logisztika és az olyan összetevők, mint a gabona és a szesz. A palackok szállítása Ázsiába és az Egyesült Államokba a csoport egyik legnagyobb kiadása. „Az árrésünk védelme érdekében... jelentősen megemeltük az árainkat” – mondta De Tissot, hozzátéve, hogy erre a lépésre azért is szükség volt, mert a termelési költségek továbbra is magasak.