Annyi vonatot ütnek ki a szabálytalan autósok, hogy a MÁV-nak döntenie kell, hol álljon le a forgalom
Járnak a vonatok egy vasútvonalon – normál körülmények között ez nem kellene, hogy hír legyen, most azonban mégis felkaphattuk a fejünket erre. Február 16-a és március 9-e között ugyanis akármi is történt, egy olyan dolog volt a magyar tömegközlekedésben, ami atombiztos kiszámíthatóságot jelentett úgy, hogy szinte órát lehetett igazítani hozzá: minden este megjelent a Mávinform oldalán, a váratlan leállásokat és hibákat összesítő hírek között a bejelentés, hogy másnap Somogyszob és Nagyatád között pótlóbusz fog közlekedni. Januárban és február elején is volt egy pár ilyen nap, de azért a majdnem egy hónapig tartó mindennapos leállás még így is váratlan volt. Aztán elérhetett március 10-e este, sehol nem volt a bejelentés a másnapi leállásról, 11-én hajnal háromnegyed ötkor pedig annak rendje és módja szerint el is indult a vonat a somogyszobi állomásról Nagyatád felé. Járt egész 11-én és 12-én is, és csak 13-án késő délelőtt jöttek újra a pótlóbuszok. Még hogy nincs fejlődés ebben az országban!
Megkérdeztük a MÁV-ot, miért naponta adtak hírt arról, hogy másnap csak pótlóbusz megy ott. A válasz olyan problémákra mutatott rá, amelyek sokkal nagyobbak, mint egyetlen mellékvonal leállása:
kezdenek elfogyni a vonatok. Nem csak Somogyban, hanem az egész országban.
Az elmúlt hónapokban annyi motorvonat lett használhatatlan, hogy választani kellett, hova ne küldjenek. Több lehetőség elemzése után azért éppen a nagyatádi vonal lett a peches, mert ott oldható meg a leghatékonyabban a vonatpótlás: közúton és vasúton közel azonos a menetidő, a buszok pedig mindenhol a vasútállomáshoz tudnak érkezni – írta kérdésünkre a MÁV.
Azért lehet most ekkora vonathiány, mert több probléma egyszerre ért össze. A dízel motorvonatok javítása most sokkal nehezebb a szokásosnál, ezeknek a karbantartásához ugyanis ukrán, illetve orosz alkatrészekre van szükség, most viszont a háború miatt akadozik az alkatrészek utánpótlása (A Bzmotok mellett ugyanez igaz a vasutas szlengben uzsgyi becenevű orosz motorvonatokra is). De nem csak az amúgy teljesen természetes amortizáció miatt vannak most műszaki hibák: a szokásosnál is több olyan baleset történt mostanában, amelyekben komolyabban megsérült a vonat.
A MÁV-Start 205 Bz motorkocsija közül az elmúlt hónapokban 21-et ért olyan baleset az autósok figyelmetlensége, a KRESZ-szabályok megszegése miatt, amely után több, mint egymillió forintba került a helyreállítás – közölte a hvg.hu-val a vasúttársaság. Olyan motorkocsi is volt, amelyet miután megjavítottak egy vasúti átjáróban történt baleset után, és visszaengedtek a forgalomba, újra tönkretette egy szabálytalan autós. A balesetek, illetve a műszaki hibák miatt több dízel motorvonat most is javításra vár.
A helyi hírportálnak, az Atádhír.hu-nak a MÁV még az év eleji hibákra reagálva írta azt, hogy több olyan alkatrészre van szükség, „amely beszerzése nehezen, vagy a gyártási körülmények változásából adódóan nem kivitelezhető”. Megkérdeztük a MÁV-ot, ezt úgy kell-e értenünk - főleg azzal együtt, hogy azóta már hetekre leállt a vasúti forgalom -, hogy hosszú távon is arra kell-e berendezkedni, hogy nem lesz elég motorvonat az országban, azt a választ kaptuk: „A vasúttársaság arra törekszik, hogy a vonatforgalomhoz szükséges járműveket biztosítsa.”
A Bzmotok amúgy nem annyira öregek, hogy sorozatosan kellene megjavíthatatlanul tönkremenniük: az első ilyen motorkocsik 1977-ben érkeztek meg ide Csehszlovákiából, utána egészen 1986-ig kapta a MÁV az újabbakat, majd az 1990-es években volt egy nagyobb átalakítási hullám. Ennyi idő után nyilván már el kell kezdeni selejtezni őket, de normál esetben még sok közülük javítható.
A MÁV azt ígérte kérdésünkre: addig is, amíg nem sikerül minden szükséges javítást elvégezni, folyamatosan vizsgálják, hogy hogyan lehet átcsoportosítani a járműveket.