Budapest
2024 november 20., szerda
image

Aki nem fizet elő a Twitter prémium szolgáltatására, az láthatatlan lesz a platform algoritmusának

Az Elon Musk tulajdonába került Twitter tavaly decemberben indította el a Blue előfizetést, ami időközben már hazánkban is megjelent, igen borsos áron.

A prémium funkciók közé tartozik egyebek mellett a hitelesítő kék pipa – melyhez hamarosan már csakis kizárólag az előfizetők férnek majd hozzá –, a hosszabb bejegyzések írásának lehetősége, melyeket utólag szerkeszthetünk is. Szintén csak ők férhetnek már hozzá a kétlépcsős hitelesítés SMS-alapú változatához.

Korábban szó esett arról is, hogy az előfizetők valamilyen formában „láthatóbbak” lesznek a platformon, és most úgy tűnik, beváltják ezt az ígéretet, nem is akárhogyan: Musk arról számolt be, hogy a Twitter algoritmusa a For You oldalon csak olyan profiloktól fog ajánlani bejegyzéseket, akik rendelkeznek hitelesítő kék pipával, azaz előfizetéssel.

A változás április 15-től lép érvénybe, és a tulajdonos-vezérigazgató szerint ez az egyetlen módja annak, hogy fellépjenek a „fejlett MI-botokkal” szemben.

Ennek némileg ellentmond, hogy amennyiben egy ilyen „bot” fiók, ha fizet, továbbra is megjelenhet majd az ajánlott bejegyzések között – de ezután alapvetően nem látszanak majd, csak az előfizetők, valamint a márkák és a kormányzati profilok a Twitter ajánlásaiban.

Egy másik döntés a szavazásokra terjed ki, bár kissé homályos: Musk azt írta, ezentúl ezekben is csak a fizető felhasználók vehetnek részt, de a pontos részleteket nem közölte az amerikai milliárdos. Így azt sem tudni, hogy ez csak a Twitter – vagy általa kiírt – szavazásokra vonatkozik, vagy mindre.

A fentiekből leginkább az rajzolódik ki, hogy Musk minden lehetséges módot megragadna arra, hogy előfizetőket gyűjtsön – minél több funkciót tesz paywall (fizetőkapu) mögé a Twitteren, annál többen dönthetnek az előfizetés mellett. Ennek ugyanakkor megvan az a kockázata is, hogy a felhasználók végül inkább elhagyják a Twittert, és más platform után néznek – mint például a Mastodon, de már a Facebookot tulajdonló Meta is dolgozik egy Twitter-konkurensen.