Budapest
2024 november 28., csütörtök
image

"Adj helyet magad mellett" – válogatáslemezen Dévényi Ádám legjobb dalai

Bakelit válogatáslemez jelent meg az egyik legfontosabb magyar dalszerző-énekes, Dévényi Ádám szerzeményeiből. A kiadó a hazai lemezpiac egyik fontos missziót teljesítő vállalkozása, a Moiras Records. Ennyi lenne a hír a maga pőre valójában – azonban itt többről is szó van.

Dévényi valóban nagyszerű szerző volt, akire azonban kevesebb fény esett (és esik), mint a vele rokon lelkű Cseh Tamásra vagy Víg Mihályra. Dévényit nehezen lehetett keretezni vagy dobozolni. Sok helyre kötődött, kapcsolódott, de valójában sehova sem tartozott, miközben a sok elemből összeálló művészete nagyon is zárt rendszert alkotott.

Egyszerre hozta a városi dalnok fazonját. Volt köze a népzenéhez, de azt a kultúrát sem a megszokott konvenciók szerint értelmezte vagy képviselte. Kapcsolódott a magyar underground és a mainstreamebb rockhoz, írt szövegeket az újhullámos Rolls Frakciónak, s hogy mást ne mondjunk, az ő művéből lett a Bikini Adj helyet… című slágerének a szövege – s azon túl is több szöveget írt D. Nagy Lajoséknak. A Postássy Julival közös Nincs kegyelem című lemezen meg a régi magyar sanzonvilágot idézték meg az életében több helyen is felbukkanó Trunkos András nem egészen megszokott hangzásvilágával. Szóval bonyolult figura volt, talán azért sem lehetett még a nyilvánosságon kívül vagy a nyilvánosság határain mozgó könnyűzenei kultúrában sem nagyon hová tenni.

De hogy egy pillanatra visszakössünk az Adj helyet… című dalra, az azért tipikus Kádár-kori könnyűzenei történet. „Az Adj helyet... úgy született meg 1981-ben, hogy bemondták a rádióban, hogy Jaruzelski átvette a hatalmat Lengyelországban, és hadiállapotot hirdetett. Erre megírtam a Szolidaritás két dal közöttet. Ez két dal, az első része az Adj helyet, a második a Ne legyek áruló. Ennek a dalnak az átírásáért kezdetben kicsit dühös voltam, mivel azt a sort, hogy mint Kínában a forradalom, átírták arra, hogy: mint félelemben a színpadon. A folytatás már egyezik: fejem a lábam közt, ülök a nyakamon, homokkal teli a szám, szép vagyok, mosolygok rám. De ez a szöveg eredetileg Mao Ce-tung feleségének, Csiang Csingnek a politikájára utalt. Trunkosék viszont úgy gondolták, hogy ez ’82-ben nem menne át a rostán. Ráadásul az eredeti dalban van egy olyan trükk, hogy a Ne legyek áruló utolsó versszaka visszafelé van felvéve, így olyan, mintha valamiféle kódolt üzenet lenne.” – nyilatkozta Dévényi 2016-ban, halála előtt nem sokkal.

Első saját nagylemezére 1990-ig kellett várni, és jellemző módon az is kazettán jött ki. Az Adj helyet címmel Dévényi-anyagon Soós Balázs bőgőzött, és Ádám felesége, Börcsök Enikő színésznő is énekelt rajta. Ez a lemez (ahogy a már említett Nincs kegyelem is) szerepel a 303 magyar lemez, amit hallanod kell mielőtt meghalsz című könyvben. A kilencvenes években aztán, miközben a kaposvári Csiky Gergely Színház zenei rendezője lett, több nagylemeze is megjelent, főként saját dalokkal, de egy Tandori Dezső-verseket megzenésítő albuma is kijött. Az első és életében az utolsó komoly hivatalos elismerés is ekkoriban érte – 1998-ban az év dalszerzőjévé választották. 2017-ben az Artisjus posztumusz szövegírói díját kapta, de ez már egy évvel a halála után jött.

A 2000-es években tovább alkotott és koncertezett, két felállásban, egy kamarazenekari akusztikus formációval és a nyolcvanas évekbeli zenekarnevét, az Átmeneti Kabátot felélesztve egy soktagú zenekarral is koncertezett, lemezt is kiadott Olyan jó címmel, ám a 2010-es évek elején, megélhetési okokból pár hónapra a Kanári-szigetekre költözött, takarítani. A következő évekre azonban már a nyirokmirigybetegséggel folytatott küzdelem nyomta rá a bélyegét.