Budapest
2024 november 07., csütörtök
image

A világ 500 legnagyobb családi vállalatának összbevétele mára meghaladta a 8 ezer milliárd dollárt

A globális gazdaságnál is gyorsabban növekednek a családi vállalkozások – derül ki az EY és a svájci St. Gallen Egyetem friss Global Family Business Index rangsorából. A világ 500 legnagyobb családi hátterű cégének listáján számos, Magyarországon is közismert márka található, mint például a német BMW, a svájci Roche, a francia L'Oréal, az olasz Prada vagy az osztrák SPAR. Számos társaságnál már elindult a vezetői generációváltás.

A világ 500 legnagyobb családi vállalatának összbevétele mára meghaladta a 8 ezer milliárd dollárt, és a társaságok együttesen majdnem 25 millió embert alkalmaznak. A rangsorolt vállalkozások 2021-hez képest összességében 10 százalékos növekedést értek el, amivel megelőzik a globális gazdaság bővülését.

„A legnagyobb családi vállalkozások vezetőségének átlagéletkora 62 év, azonban kevesebb mint a cégek 20 százalékánál készülnek tudatosan a generációváltásra azzal, hogy a döntéshozatalban részt vesz egy 40 évnél is fiatalabb családtag” – hívta fel rá a figyelmet Paulovits Márton, az EY felvásárlásokkal és akvizíciókkal foglalkozó területének igazgatója. „Persze a méretekben vannak különbségek, de a cégeket érintő kihívások jelentős része Magyarországon is ugyanaz. A példánál maradva ráadásul, egy 100 éves családi vállalkozás már túl lehet 3-4 generációváltáson is. Ezzel szemben itthon még jórészt az alapítók vannak az élen, és most vagy a közeljövőben, tapasztalat hiányában szembesülnek azzal a kérdéssel, hogy mi lesz a vállalkozás jövője.”