A Telekom megírta a ChatGPT-nek, hogy dobjon össze egy jó kölnit húsvétra – ez a parfüm lett az eredmény
A művészeti szektorba már rég belépett a mesterséges intelligencia (MI), és bonyolult, végletekig finomított utasítások sorára olyan képeket alkot, melyek emberi festményekhez mérhetők. Van is ebből vita, hogy mi számíthat ezután műalkotásnak, és mi nem, illetve hogy ilyen esetekben kié is a szerzői jog.
Míg zajlik a vita, a Telekom egy újabb, a szem helyett orral átélhető világba léptette be a technológiát. Az idei húsvét előtt a vállalat a ChatGPT-t kérdezte meg arról, hogyan lehetne létrehozni egy olyan locsolókölnit, amelynek illatát mindenki kellemesnek érzi. A ChatGPT által ajánlott receptúrát Kiss Virág parfümőr finomhangolta, majd limitált példányszámban el is készítette az illatot.
A ChatGPT friss, virágos, könnyed, lágy, illetve tartós és természetes összetevőkből álló illatot javasolt. Mint a válaszból kiderült, a jó illatú kölnik semmiképpen sem túl erősek, és nem túl nehezek. Az MI szerint az illat tartóssága is fontos szempont, mivel a locsolóknak egész nap kellemes illatot kell hordozniuk. Az MI azt is elárulta, hogy a természetes összetevőkkel készült kölnik szerinte azért illenek jobban a húsvéti locsoláshoz, mivel a virágok és növények illata eleve az ünnepi hangulathoz kapcsolódik.
A következő kérdés már egy receptúrára vonatkozott: arra kérték az MI-t, hogy gondolkozzon úgy, mint egy parfümkészítő. A mesterséges intelligencia az alábbi összetevők felhasználásával készítené el a tökéletes illatot:
Kiss Virág validálása után a levendula kikerült a receptből, helyette hársfavirág és gyöngyvirág került bele a hazai illatpreferenciákhoz igazítva.
[Kicserélték a mesterséges intelligenciát a ChatGPT alatt, magáért beszél, mikre lett képes hirtelen]
A Telekom szerint ez a belenyúlás nem csalás, hanem azt tükrözi, amit sok más iparágra vonatkoztatva is üzennek a szakértők: a mesterséges intelligencia nem az ember helyett, hanem vele együttműködve tud jó eredményeket elérni. A nyelvi modellek jelenleg ott tartanak, hogy összefoglalják az eddig felhalmozott és rögzített tudásunkat. Szabó Béla, a Telekom márka- és lakossági kommunikációs igazgatója szerint az adott terület szakértőjének dolga a rendszerből kiemelni a megfelelő javaslatot és azt továbbdolgozva a gyakorlatban is alkalmazni ezt a tudást.
A Telekom közlése szerint az illat kereskedelmi forgalomba nem kerül, de az érdeklődők két budapesti (Allee, Westend) mellett a debreceni, egri, pécsi és szombathelyi kiemelt Telekom üzletekben ki tudják próbálni.
Mi egy hasonló kísérletben ételek megalkotására kértük fel a ChatGPT-t. Még hüledezünk a mesterséges intelligencia receptjein, de várjuk ki, míg „megérzi” az ízeket.