Budapest
2024 november 19., kedd
image

A nyugati márkák eltűnése után a kínai járgányoké a főszerep az orosz autópiacon

Ahogy a nyugati autógyártók kivonulása szűkíti az orosz fogyasztók választási lehetőségeit, a kínai autógyártók igyekeznek kitölteni a rést, és arra kényszerítik az oroszokat, hogy leküzdjék a kínai márkákkal szembeni vonakodásukat, és megemésszék a magasabb árakat – írja a Reuters.

Az Autostat elemző ügynökség és a PPK tanácsadó cég adatai szerint a kínai márkák, mint például a Haval, a Chery és a Geely ma már az oroszországi új autóeladások közel 40 százalékát hozzák, szemben a 2022. január-februári kevesebb mint 10 százalékkal. Ez az ugrás természetesen csak az olyan világszerte ismert márkák távozását követően jöhetett létre, mint a Renault, a Nissan, vagy a Mercedes.

A váltás azonban nem jár gyermekbetegségek nélkül. A Reuters több orosz autóvásárlóval – magánszemélyekkel és kereskedőkkel – is beszélt, akik egyes kínai autók minőségét gyengébbnek ítélték, mint a nyugati márkákat és iparági szakértők szerint a kínai gyártóknak még akkor is van mit javítaniuk a hírnevükön, amikor a piaci részesedésük szárnyal. A 28 éves Sztyepan, aki egyre gyakrabban vezet kínai autókat, azok közé tartozik, akiket meg kell győzni. „Sikerült vennem egy Skodát 2022-ben. Ha az őszinte véleményemre kíváncsiak, a különbség (a kínai autókhoz képest) óriási” – mondta a Reutersnek a moszkvai Favorit Motors márkakereskedésben.

A 74 éves Alekszandr új kínai autója vásárlásakor olyan autót keresett, amely svéd technológiát tartalmaz. „Hiszem, hogy idővel javulni fog a megbízhatóság” – mondta. „Tudom például, hogy a (Geely) Tugellában Volvo motor van. Számomra ez adta el ezt az autót.”

Dmitrij Medvegyev volt orosz elnök pénteken egy decemberi kínai látogatás után azt mondta, hogy a kínai gyártókkal való együttműködés jó, a fogyasztók megítélése pedig elavult. „Régebben nevettünk néhány formatervükön, de elmentem egy körre egy helyi autóval, és megnéztem másokat” – mondta. „Megmondom őszintén: az autó, amit vezettem, biztosan nem volt rosszabb, mint egy Mercedes”.

„Egész életünkben az európai, japán, amerikai márkákra koncentráltunk, és nem vettük különösebben figyelembe a kínai piacot, amely... hihetetlen ütemben fejlődik” – mondta Vlagyimir Sesztak, a vlagyivosztoki Altair-Auto vezérigazgatója, akinek kereskedése a Mercedes-Benz és a Geely márkákra specializálódott. Bár a külföldi cégek többsége már kivonult Oroszországból, vagy éppen távozóban van, a fennmaradó készletek és a párhuzamos import azt jelenti, hogy néhány cég autóit egyelőre továbbra is árulják.

A hazai gyártó Avtovaz Lada márkája a legnépszerűbb Oroszországban. A Renault – az Avtovazban korábban birtokolt tulajdonrésze révén – rendelkezett a legnagyobb piaci részesedéssel a külföldi gyártók közül, mielőtt Oroszország megkezdte az általa „különleges katonai műveletnek” nevezett ukrajnai háborúját.

Bár a kínai autók egyre inkább kitöltik a hiányt, a hírnév hiánya továbbra is probléma – mondta Szergej Aszlanjan autóipari szakértő. „Igen, itt már szinte nincs is versenytársuk” – mondta. „De ez nem jelenti azt, hogy az emberek gyorsan megváltoztatják a véleményüket”. A növekvő együttműködés jele, hogy a kínai Haval már helyben gyárt autókat, míg Moszkvában a szovjet korszakból újjáélesztett Moszkvics (képünkön) a kínai JAC motoralkatrészeit, formatervét és mérnöki munkáit használja.

A fogyasztók másik gondja azonban az ár. Még Medvegyev is azt mondta, hogy a Moszkvics ára egy kicsit magasnak tűnik. A 3-as modell körülbelül 2 millió rubelbe (kb. 9,24 millió forint) kerül. A Lada Granta, Oroszország legelterjedtebb autójának ára 680 000 rubel (kb. 3,14 millió forint) körül kezdődik.