Budapest
2024 november 17., vasárnap
image

A Momentum a Reklámszövetséghez fordult a bombás kormányhirdetés ellen, a DK feljelent

Új politikai frontot nyitott a kormány a "brüsszeli szankciókról" szóló nemzeti konzultációt népszerűsítő reklámmal, amelynek kreatívján egy, a levegőből aláhulló bombával erősítik a politikai kampány üzenetét: “A brüsszeli szankciók tönkretesznek minket”. Ezúttal tehát nem gyermeteg emojikat használtak illusztrációként, mint a tavaly nyári, a “járvány utáni életről” szóló konzultációnál, hanem egy, az amúgy a II. világháborúban Magyarországra is ezrével ledobott bombára írták rá, hogy “szankciók”.

formailag megfelelő panaszbeadvány és az alapján azonosítható hatáskör megléte esetén tudja a Magyar Reklámszövetség illetékes testülete, a Reklámetikai Bizottság vizsgálni a kormány nemzeti konzultációs kampányának egyes elemeit, és dönteni arról, hogy van-e módja reklámetikai eljárást indítani.

Fülöp Szilvia kérdésünkre megjegyezte: a Momentum elnökének október 17-i panaszát megkapták, azt a szakértőkből és jogászokból álló plénum előzetesen meg is vizsgálta, de mivel abban Gelencsér Ferenc a kormányzat Facebook-hirdetéseire utalt, és azokat politikai reklámként azonosították, amit pedig a reklámetikai kódex alapján nem vizsgálhatnak, jelezték a panasztevőnek, hogy a hazai normagyűjtemény hatáskörében a bizottság reklámetikai eljárást nem tud lefolytatni.

Mint ahogy a Reklámszövetség honlapjáról kiderül, állásfoglalásaiknak amúgy nincs jogi következménye, a reklámetikai bizottság például szankciót, pénzbírságot nem is szabhat ki,

és állásfoglalásaik pedig csak azon 22 szervezetre és azok tagságára vonatkoztathatók, amelyek önként alávetik magukat az etikai kódexnek, a kormány pedig, mint végrehajtó hatalmi szerv, nincs köztük.