A magyar vállalatok több mint felének visszaesett a profitja
Egyre több vállalat számára válik kulcskérdéssé a késve érkezett bevételek hatásainak enyhítése, jelenleg Nyugat-Európában az ügyfelek ötöde, Magyarországon pedig negyede késve vagy egyáltalán nem fizet, a tendencia az elmúlt három évben jelentősen romlott – derül ki az EOS Csoport friss tanulmányából. Az európai fizetési formákat vizsgáló kutatás során 16 európai ország 3200 pénzügyi vezetőjét kérdezték és megállapították, az infláció hatásai már most is komoly veszélybe sodornak sok céget, a késve fizetés pedig fokozza a problémákat.
Mind az üzleti, mint a magánügyfelekre jellemző a fizetési mulasztás, amelynek hátterében az esetek több mint felében – európai átlagban 60, magyar szinten 55 százalékban – körbetartozás állt. A magánvásárlók számára értékesítő cégek esetén a megkérdezettek 72 százaléka jelezte, hogy még a vírushelyzettel kapcsolatos utóhatásra hivatkoznak a késedelmes fizetés okaként.
Az árak növekedése és a vásárlóerő csökkenése akár láncreakciót is kiválthat a vállalatok körében, ugyanis a rendelkezésre álló tőkéjükben érezhető értékcsökkenést tapasztalnak, a nemteljesítő ügyfelek miatt pedig tényleges csökkenés történik. Még azon vállalatok is megszenvedik az infláció hatásait, amelyek végül megkapják a kiegyenlítésre váró összeget, mivel a pénz vásárlóereje gyakran drámaian lecsökkenhet a kifizetésig eltelt időben.
Likviditáshiánnyal küzd a magyar cégek több mint harmada – 43 százalék – és 57 százalék azok aránya, akik profitvisszaesést tapasztalnak, emiatt sokan a beruházásaikat csökkentik, illetve emelték a termékek és szolgáltatások árát, ezzel akaratlanul is felgyorsítva az inflációs folyamatokat.