15° Budapest
2025 május 15., csütörtök
image

A legolcsóbb családi autótól a 830 lóerős, ordító, suttogó Ferrariig – ezt teszteltük 2022-ben

3,5 millió forintért tágas családi autó, amelyben akár 7 személy is együtt utazhat? Tavasszal ez még valóság volt, ugyanis az általunk akkoriban kipróbált Dacia Jogger nagycsaládos kedvezménnyel konkrétan ilyen kedvező alapárral rendelkezett. Azóta lefolyt egy kevés víz a Dunán, így most már minimum 4,58 millió forintot kell fizetnünk a Renault román márkájának praktikus kocsijáért.

Az egész pofás külsejű, nemrégiben felfrissített márkajelzéseket kapott Jogger alapáron persze igen fapados kivitelű, így például még manuális klíma sincs benne. Panaszra viszont még így sem lehet okunk, hiszen a családi támogatás nélkül 6,76 millió forinton nyitó modell hatalmas, akár 1,8 köbméter fölé bővíthető csomagterű, és 5 év, illetve 100 ezer kilométer garanciát vállalnak rá.

A motorháztető alatt egy 1 literes, 3 hengeres benzinmotor található 100–110 lóerővel, alacsony fogyasztással és akár benzin/LPG kettős üzemmel. A Jogger remek megoldás lehet azon limitált költségvetésű családoknak, amelyek használt autó helyett inkább valamilyen nyomott árú új kocsiba ülnének.

A Honda Civic idén ünnepelte 50. születésnapját, és ezzel egy időben napvilágot látott a népszerű japán kompakt tizenegyedik generációja. A formaterv az elődénél jelentősen visszafogottabb, kevésbé megosztó lett, de a lényeg változatlan maradt: a Civic azoknak készült, akik a mindent elsöprő SUV-áradat ellenére, vagy éppen amiatt nem kívánnak emelt karosszériás kocsiba ülni.

Az új Civic nemcsak általánosan remek minősége és esztétikus műszerfala révén vett le minket a lábunkról, hanem remek vezethetőséget biztosító futóművével, jól eltalált kormányzásával is. És akkor még nem is említettük a kiválóan eltalált hibrid hajtásláncot.

Egy finom járású, 2 literes, 4 hengeres szívómotor, egy korrekt villanymotor és egy apró akkumulátor jelen esetben tökéletesen elegendő ahhoz, hogy akár 3–4 literes fogyasztás mellett közlekedjünk, és az összképbe még a sok hasonló riválisban ott lévő bégető automata váltó sem zavar bele. Nem, mert a Civicben nincs semmilyen hagyományos értelemben vett váltó.

Dízelt nem szabad vásárolni, hiszen mindenhonnan kitiltották őket! Kombit sem vesz már senki, hiszen ezek a régivágású modellek erősen ciki kategóriásak a divatterepjárók mellett. Nos, a BMW M340d xDrive Touring masszívan szembemegy ezekkel a napjainkat uraló fura sztereotípiákkal.

A 3 literes, 6 hengeres dízelmotor olyan selymesen jár, hogy a legtöbb laikus simán elhiszi róla: benzinnel üzemel. És akkor ott a két méretes turbó, aminek köszönhetően 340 lóerő és 700 Nm áll a rendelkezésünkre, ami 4,8 másodperces 0–100-as szintidőt tesz lehetővé az 500 literes csomagterű családi kombi számára.

A minimális lágyhibrid technikával, 11 lóerős villanymotorral megspékelt M340d egy hamisítatlan BMW, mely hátsó fókuszú összkerékhajtással, zseniális futóművel és nem mellesleg szerény fogyasztással kecsegtet. Bőven 300 lóerő feletti teljesítmény ide vagy oda, a teszthetet arcpirítóan alacsony, 6,3 literes átlagfogyasztással zártuk.

Míg sok európai gyártó leginkább csak bukdácsol még éppen vállalható minőségű villanyautóival, és amíg a koreaiak kapásból remek elektromos autókkal rukkoltak elő, kevesen gondoltuk, hogy 2022 egyik legjobb lokálisan zéró károsanyag-kibocsátású modellje éppen Franciaországból fog érkezni.

A hagyományos Megane-nal csak névrokonságot ápoló elektromos verzió megérdemelten állhatott fel az Év Autója szavazás dobogójára, mert „személyében" egy racionális alapelvek mentén kifejlesztett, nagyon gyorsan megszerethető villanyautóhoz van szerencsénk.

A se nem túl gyenge, se nem túl erős Renault Megane E-Tech 100% Electric nemcsak városban, hanem akár kanyargós utakon is remek vezethetőséget biztosít, szerény a fogyasztása, AC-n is gyorsan tölthető, Android-alapú infotainment rendszere pedig ízléses grafikájú, gyors és könnyen kezelhető.

300 oldalas dokumentáció alapján 1872 apró építőelemből állítottuk össze a Lego vadonatúj Back to the Future tematikájú szettjét, melyből egy 35x19x12 centiméteres DeLorean időgép született. Dr. Emett Brown és Marty McFly szupermenő sportkocsija háromféle egyedi változatban építhető meg a 18+ besorolású, de persze azért gyermekek számára is ajánlható csomagból.

Abban a szerencsés helyzetben voltunk, hogy a DMC-12 kódjelű, hivatalosan DMC DeLorean néven jegyzett rozsdamentes acél karosszériás és felfelé nyíló sirályszárnyas ajtós kocsival az USA-ban járva 1:1 méretben is közelebbi kapcsolatba kerültünk. Több alkalommal is.

Helyet foglaltunk az alapmodellben, körbefotóztuk a néhány aranyozott példány egyikét, és a filmben használt eredeti DeLoreant, valamint körbejártuk a nemrégiben leleplezett 2022-es nekifutást, ami nem más, mint egy szupermodern villanyautó.

Idei legnagyobb tesztalanyunk egy négykerekű „csigaház" volt, konkrétan a Fiat Ducato alapokra épülő Sunlight A70 lakóautó. A személyautókhoz szokott sofőrök arcára teljes joggal ül ki a rideg rémület a 7,25 méteres hossz, a 2,32 méteres szélesség, illetve a 3,14 méteres magasság hallatán, azonban tapasztalataink szerint némi összeszokást követően meglepően barátságosan kezelhető ez a monstrum.

A 2,9 tonnás lakóautó minden földi jóval fel van vértezve, van benne teljes értékű konyha, otthonos kis étkező, miniatűr fürdőszoba és fekhely akár hat felnőtt számára. A mélyhűtővel is rendelkező hűtő 167 literes, a frissvíz egy 122 literes tartályban tárolható, a szürkevíz tartály 92 literes, a két darab 11 kilogrammos gázpalacknak köszönhetően pedig a fedélzeti főzőcskézésnek sincs semmi akadálya.

A csomagtér gigászi méretű, ráadásul akár még egy 2 tonnás vontatmányt is lakóautó kocsi mögé akaszthatunk. A 160 lóerős, 2,2 literes dízelmotorral szerelt, 100–110 km/h-s ideális utazósebességű A70 átlagban 11,8 litert fogyasztott a szlovéniai kiruccanás során.

Európai aggyal nehéz felfogni, mindenesetre tény, hogy az USA-ban négy évtizede folyamatosan egy gigantikus benzinpusztító pickup, a Ford F-sorozata a legnépszerűbb új személyautó. A mifelénk hivatalosan nem forgalmazott, de azért persze beszerezhető F-150-et három éve a legdurvább Raptor változatban teszteltük, idén pedig a tizennegyedik generációs újabb nekifutás hibrid verzióját hajtottuk meg.

Az 5,89 méteres hossz mellé tükrökkel együtt számolva 2,43 méteres szélesség és 1,92 méteres magasság társul, a 3,69 méteres tengelytáv pedig túlmutat az újkori Fiat 500 teljes hosszán. Az amerikai életérzést alaposan kimaxoló F-150 sem kerülhette el a villanyosítást, mi azonban még nem a 100 százalékban elektromos Lightning kivitelt, hanem a hibrid változatot tettük próbára.

A 10 fokozatú automata váltóba szerelt villanymotor ugyan csak 48 lóerős, mindenesetre hatékonyan csökkenti a közel 2,7 tonnás platós járgány fogyasztását. A 3,5 literes biturbó V6-os benzinmotor 436 lóereje és 773 Nm-es nyomatéka 5,5 másodperces 0–100-as szintidőt tesz lehetővé, ami ráadásul a gyakorlatban még kevesebbnek érződik.

Hangtalan suhanás, villanymotor, zéró benzinfogyasztás. Egy kőkemény Ferrari szupersportkocsitól nem pont ezeket várnánk el, mindenesetre a 296 GTB akár a felsoroltakat is maradéktalanul hozza, de persze gyorsan hozzá kell tennünk, hogy az olaszok újdonsága messze nem a bolygónk megmentéséről szól.

Nem, sokkal inkább az őrült száguldásról, melyből a hibridesítés ellenére sem haltak ki a petrolhead élvezetek, sőt! A Porsche 911 Turbo S-nél 11,6 centiméterrel alacsonyabb közúti torpedó biturbó V6-os benzinmotorra épülő hajtáslánca 830 lóerős összteljesítményű, ráadásul ez az erő a szintén plugin hibrid SF90 Stradalétól eltérően ezúttal csak és kizárólag a hátsó kerekeket gyötri.

A suttogó és ordító üzemmódokkal egyaránt felvértezett 296 GTB 2,9 másodperc alatt pattan fel 0-ról 100-ra, és a 0–200-as sprintet is megoldja laza 7,3 másodperc alatt. A végsebesség 330 km/h, melyből mi a tesztpálya célegyenesének végén 280-at minden további nélkül tudtunk is hozni.