A kormányt és a Wizz Airt savazni jött Budapestre a Ryanair vezére
Összesen 56 célállomásra, köztük idén nyártól immár Belfastba is lehet utazni a Ryanairrel Budapestről – hangzott el Michael O’Leary keddi budapesti sajtótájékoztatóján, azt is elmondta, hogy a nyáron a légitársaság budapesti bázisa 8 repülőgéppel működik majd, ami 800 millió dolláros „beruházás”, hetente mintegy 500 járatot terveznek, és 15 célállomásra – köztük Berlinbe, Korfura, Rómába, Koppenhágába – gyakrabban indítanak járatokat és nagyjából 250 munkahelyet teremtenek majd.
A légitársaság vezetője arról is beszélt, hogy járataik töltöttsége 90 százalék felett volt október-november-decemberben, és mivel a Covid-előtti időszakhoz képest 110 százalékon állnak, várakozásai szerint ők lesznek a piacvezetők a Liszt Ferenc reptéren mintegy 4 millió utassal.
A sajtótájékoztató érdemi része ezzel le is zárult, ezután O’Leary szokása szerint egyszemélyes stand-upot tartott, amely főleg abban merült ki, hogy szidta a különadókat és az itthoni fő vetélytársnak számító Wizz Airt. Előbbivel kapcsolatban többször megemlítette, hogy az úgynevezett környezetvédelmi adók (eco tax) – amire immár a magyar kormány is átnevezte a légitársaságokat sújtó terhét – kifejezetten ártanak a légiiparnak, ha pedig Magyarországot nézzük, akkor az ország turizmusának. A különadókkal kapcsolatban azt is megemlítette, hogy a gazdag nyugati országok, mint például Hollandia vagy Németország megengedhetik maguknak, hiszen a lakosaik kifizetik a magasabb jegyárakat, ám egy olyan „periférián lévő országnak”, mint Magyarországnak, inkább minden lehetőséget meg kellene ragadnia arra, hogy minél több turistát ide tudjanak vonzani.
„Ha az utas azt látja, hogy a környező országokba olcsóbban lehet eljutni, akkor oda fognak utazni” – mondta, hozzátéve, hogy ha megszüntetnék ezt az adónemet, akkor szerinte az legalább kétmillió új turistát jelentene az országnak. Mindez azt jelenti – vezette le –, hogy a kormánynak is megérné kivezetni az általa korábban többször is idiótának titulált adót, hiszen az ezáltal megnövekvő idegenforgalomból jóval több adóbevétele lehetne, mint amennyit be tud szedni a légitársaságoktól. Az látható volt, hogy a korábbi harcos hangnemnél jóval visszafogottabban nyilatkozott a kormánnyal kapcsolatban, ám azt, hogy hibásnak tartja a lépést, azért többször is hangsúlyozta.
Abban, hogy visszafogottabb volt, annak is szerepe lehet, hogy állítása szerint a napokban volt egy bírósági tárgyalás a Ryanairre kiszabott 300 millió forintos fogyasztóvédelmi bírságról, amiről a jogi csapatától azt a tájékoztatást kapta, hogy „jól alakult”, de döntés még nincs, viszont bíznak abban, hogy számukra kedvezően fog dönteni a bíróság. Beszélt arról is, hogy a XVIII. kerületi önkormányzat januártól ezer forint légiutasadót vetett ki mindenki felnőttre, aki a Liszt Ferenc Repülőteret használja, és nem kerületi lakos. Ezt vizsgálja a kormányhivatal, amit üdvözölt O’Leary, aki szerint végre egyetértenek valamiben a magyar kormánnyal. Szerinte ennek az adónak is ugyanaz a célja, a budapesti utasok kettős adóztatása, így örömteli, hogy a kormány ezt nem támogatja.
Viszont, ha ténylegesen bevezetik, akkor a Ryanair természetesen kifizeti, ám azt bele fogja építeni a jegyek árába. Szerinte megoldás lehetne az is, ha a hotelszobák foglalásaira tenne extra adót a kormány, hiszen azt könnyebben lenyelnék a turisták, mintha maga a repülőjegy lenne drágább. Arról is beszélt, hogy a különadó nélkül vélhetően bővülne a budapesti bázisuk, Olaszországba, Skandináviába, Spanyolországba és Portugáliába is több repülőjük mehetne, arról viszont egyelőre nem tudott nyilatkozni, hogy terveznek-e más magyarországi reptérről járatokat indítani. Ezzel kapcsolatban mindössze annyit említett meg, hogy egyelőre inkább úgy látja, nincs akkora igény erre az utasok részéről.
A fő magyarországi vetélytárs, a Wizz Air sem maradt ki O’Leary előadásából, velük kapcsolatban megjegyezte, hogy sokkal drágábban üzemelnek, mint ők, ezért a jegyeket is drágábban tudják adni, aminek egyenes következménye, hogy a magyar gyökerű fapados állítása szerint folyamatosan visszavonul azokról a területekről, ahol a Ryanair is ott van. Szerinte emiatt van az is, hogy a Wizz olyan desztinációk felé nyitott az utóbbi időkben, „amik senkit nem érdekelnek”, mint Dubaj, vagy a „pöcegödör Reykjavík”, miközben a Ryanairnek „sokkal izgalmasabb” úti céljai vannak, például Belfast. A saját repülőjegyeiket pedig úgy népszerűsítette, hogy a nyári akciójuk során
11990 HUF lesz egy jegy, ki tudja, ez mennyi normális pénzben”.
Arról a korábbi nyilatkozatáról is beszélt, miszerint a nagy légitársaságok szép lassan felvásárolják majd a fapadosokat. A Wizz Airt állítása szerint például a Lufthansa is megvásárolhatja, miközben a British Airways vagy az Air France az EasyJetet, de az ITA Airways is hamarosan elkelhet. Hogy miért? Mert az olasz légitársaságot már régóta árulják, az EasyJetnél megállt a növekedés és folyamatosan pénzt veszít.
A Wizzel kapcsolatban azt állította, hogy közel volt a csődhöz és logikus is lenne a Lufthansa-féle felvásárlás, hiszen a német légitársaság ezzel sok olyan útvonalat visszaszerezne, melyről korábban le kellett mondania. Arra a felvetésre, hogy nemrég a Lufthansa is csődközelben volt, így hogyan tudná felvásárolni a Wizzt, csak legyintett és közölte, hogy a német állam úgyis megsegíti, ha bármilyen baj van. Amikor pedig felvetették neki, hogy a koronavírus-járvány előtt a Wizz tervezte az EasyJet megvásárlását, úgy reagált, hogy „a Wizz Airnek sok terve van, de nem valósítja meg annyira jól őket”.
Ők pedig nem tervezik megvenni a Wizzt, azért sem, mert O’Leary szerint a vetélytársuk sokkal drágább modellel dolgozik – ami természetesen kevésbé sikeres –, így nem illene a profiljukba. Meg amúgy is, vélhetően az EU is közbeavatkozna, ha meg akarnák őket vásárolni. A felvetésünkre, miszerint ha minden fapadost felvásárolnak, akkor vége a fapadosok időszakának, szélesen elmosolyodott, hátradőlt, hogy jól látszódjon mögötte a Ryanair felirat és közölte, hogy a „jófiúk megmaradnak”.
Később, valamivel komolyabbra fordítva a szót megemlítette, hogy az elmúlt időszakban 22 milliárd eurót költöttek új, környezetbarátabb gépekre, amelyek 16 százalékkal kevesebb üzemanyagot használnak, 40 százalékkal halkabbak, ám 4 százalékkal több utas fér el bennük, ez pedig garantálja azt, hogy a jövőben is alacsonyan tudják tartani az árakat.
Megkérdeztük O’Learytől azt is, hogy végül valóban vett-e jegyet Gulyás Gergelynek és meghívta-e egy ír kocsmába, ahogy egy évvel ezelőtt ígérte. Kérdésünkön láthatóan meglepődött először, majd közölte, hogy ezt elfelejtette és megígérte, hogy személyesen fizeti ki a jegyét, sőt kolléganőjével fel is iratta, hogy ne felejtse el. Annyit azért még hozzátett, hogy bár a jegyet megveszik neki, ahhoz nem kap majd extra csomagot, azaz, ha fel akar adni poggyászt a repülőre, azt a Miniszterelnökséget vezető miniszternek kell kifizetnie.