A kormány 56 milliárd forintot húzott ki a K&H zsebéből
A K&H Bank és Biztosító 67,6 milliárd forintos adózás utáni eredménnyel zárta 2022-t, ez 10 százalékkal kevesebb, mint a 2021-es profit – derül ki a csoport üzleti eredményeit bemutató közleményből. A csökkenést elsősorban az okozta, hogy a K&H Bank és Biztosító 56 milliárd forintnyi plusz költséget számolt el „a válság háztartásokra és vállalkozásokra gyakorolt hatását enyhítendő kormányzati intézkedések miatt” – írják a közleményben.
A „válság hatásait enyhítendő kormányzati intézkedések” megfogalmazás eufemizmus: a kormány 2022-ben alaposan megsarcolta a bankokat, egyrészt egy közvetlen különadóval, másrészt a hitelintézeteket terhelték a különféle kamatstopok, amelyek miatt az élő hitelszerződések kamatozása nem követhette a szerződésekben rögzített, piaci árazást. A K&H összesítése szerint az 56 milliárd forintos sarc a következőképpen állt össze:
A kamatstopot egyébként már a bankszektor és a pénzügyi rendszer felügyeletéért felelős jegybank is kritizálta novemberi Pénzügyi stabilitási jelentésében. A jegybank szerint a kamatstop igazságtalan, leginkább a legtehetősebb adósoknak kedvez, illetve rombolja a pénzügyi kultúrát, mert a kockázatos hitelt felvevő (azt megtartó) adósokat „segíti”. Az intézkedés indokolatlan, mert nincs már olyan sok változó kamatozású hitel az állományban. A kamatstop gyengíti a monetáris transzmissziót, így nehezíti a jegybank infláció elleni harcát. A kamatstop hatalmas plusz teher a bankoknak, így csökkenti hitelezési képességüket.
A banknak amúgy, ahogy a teljes bankszektornak, kiváló éve volt – vagyis lett volna a kormányzati elvonások nélkül.
A teljes hitelportfólió egy év alatt 20 százalékkal, 2582 milliárd forintra nőtt, 2022-ben 680 milliárd forintnyi új kihelyezéssel.
Az új babaváró hitelek értéke 2022-ben elérte a 61 milliárd forintot. A bank vállalati hitelportfóliója, beleértve a nagy kkv-kat is, éves alapon 29 százalékkal bővült.
2022-ben a K&H is belehúzott a digitális átalakulásba. „2022 végén bemutattuk Kate-et, a személyes digitális asszisztenst. Kate magyarul beszél, már több mint 60 féle funkciót ismer, de gyorsan tanul és napról napra egyre „valódibb” pénzügyi tanácsadóvá növi ki magát, aki mobilbanki ügyfeleink rendelkezésére áll. Ha kérdeznek tőle, azonnal figyelembe veszi az ügyintézés kontextusát, végrehajtja az utasításokat, de elemzi is a rendelkezésre álló adatokat, releváns és értékes üzeneteket küld, majd később pénzügyi javaslatokat tesz, vagyis időt és pénzt takarít meg ügyfeleinknek” – mondta Németh Balázs, a K&H Csoport innovációs vezetője.
A K&H-nak 640 ezer digitálisan aktív ügyfele van, a mobilbankját pedig 520 ezren használják aktívan. Az ügyfelek 88 százaléka valamilyen digitális csatornán – internetbankon, mobilapplikáción – keresztül intézi az ügyeit.