A kata megszüntetése jelentette a legnagyobb kihívást az ételszállítóknak
December közepéig húzta a magyar piacon a Bolt ételszállító cége: a Bolt Food is még a koronavírus-járvány idején felfutó üzletbe igyekezett beszállni, 2022 végére azonban változott a helyzet – az észt bejegyzésű platform úgy döntött, csak taxiszolgáltatásával marad jelen a magyar piacon. Az év azonban nem csak az ő számukra volt kihívásokkal teli: a megélhetési válság, a kata módosítása, a háború okozta bizonytalanságok mind alapvetően befolyásolták a cégek működését.
„A háború kitörésekor, február végén még csak sejtettük annak tovagyűrűző gazdasági hatásait" – mondta el a hvg.hu-nak Szauter Zsolt, a piacvezető Foodpanda marketingigazgatója. A 2016 óta a Delivery Hero leányvállalataként (és 2021 őszén egy 22 éves márkát, a NetPincér nevet váltva) működő társaság utolsó lezárt évét, 2021-et 18 milliárd forintos bevétellel zárta, ezzel piacvezető az ételkiszállítási szegmensben, ráadásul a névváltás ellenére is ők maradtak a legismertebb étel- és élelmiszerkiszállító márka egy tavaly év elején végzett közvélemény-kutatás alapján. 2022 azonban a háborún túl is tartogatott kihívásokat.
A kata módosítása miatt újra kellett tervezniük a stratégiájukat: „A futárpartnereink körében legnépszerűbb kata alternatívájaként megjelenő átalányadózás extra adózási és könyvelői terhet jelentett számukra. Hogy a futárkodás továbbra is pénzügyileg vonzó maradhasson, augusztus végén átlagosan 18%-kal emeltük a futárdíjainkat, amivel összességében többet emeltünk, mint a felmerülő összes többletadó összege" – emelte ki Szauter Zsolt. Emellett a Foodpanda már korábban készült az benzinársapka feloldására: bár az ősszel még elhalasztották, azt mintegy előre kompenzálva, október elején tovább emelték az autósokra és motorosokra vonatkozó futárdíjakat.
Az évet közel 4000 futárpartnerből álló flottával kezdték, és ennyivel is zárták. „Bár év közben – a kata átalakulása következtében – jelentős változások voltak, a régi kata megszűnésével új adózási formák kerültek fókuszba. A fizetendő adóterhek egyéni helyzettől függően emelkedhettek, de akár csökkenhettek is" – tette hozzá Szauter Zsolt. Ezért voltak, akik felhagytak a futárkodással, de vannak olyanok is, akik most még többet szállítanak ki.
A Foodpandánál az idén a pizza és a hamburger volt a legnépszerűbb étel, az elmúlt egy év összes melegétel-rendeléseinek 27 százaléka volt pizza, 21 százaléka pedig hamburger. A „legtöbb megrendelés egy címről” rekord pedig egy debreceni egyetemi városrészhez köthető, ahonnan egy év alatt összesen 11492 rendelés futott be 47 millió forint értékben.
A Foodpanda (akkor még NetPincér) versenytársaként 2018-ban a magyar piacra lépő, finn alapítású és 2021 vége óta az amerikai DoorDash tulajdonában működő Wolt számára is az év legnagyobb kihívását a katás adózással kapcsolatos változások, az adózási lehetőség kivezetése jelentette – mondta el a hvg.hu-nak Tajta Ákos, a Wolt Balti-államokért és Közép-Európáért felelős regionális ügyvezető igazgatója. Hozzátette, több ezer futárpartnernek kellett néhány hét leforgása alatt átállni egy teljesen új adózási nemre, ami a cég számára is rengeteg feladattal járt. Igyekeztek a futár partnereiket az átállásban támogatni, egyrészt az adminisztrációs feladatokban, másrészt pedig a díjazás kibővítésével is. Szeptembertől az elvállalt címekkel arányos kiegészítő díjazást vezettek be, amely számításaik szerint a futár partnerek többségének fedezni tudja a megnövekedett költségek nagy részét. Jelenleg több mint hatezer futár partnerrel dolgozik együtt a Wolt országszerte.
A Wolt közvetítő platformként több ezer kereskedővel, köztük éttermekkel is kapcsolatban van. „Nyár végén tapasztaltunk egy étterembezárási hullámot, azonban a trend nem folytatódott" – mondta el Tajta Ákos. Szauter Zsolt is arról beszélt, hogy az infláció emelkedésével együtt járó energia- és alapanyagár változások érzékenyen érintették a Foodpanda éttermi partnereit, ennek ellensúlyozására mindkét platform igyekszik a helyeket is támogató akciókkal növelni a forgalmat.
A gazdasági helyzet a fogyasztói rendelésekben is éreztette hatását, erről beszélt a hvg.hu-nak a 2019 végén indult, a Wolttól és a Foodpandától eltérően az élelmiszer-jellegű online kiskereskedelmet fő tevékenységként űző, cseh Kifli.hu vezetője is. Klekner Péter, a társaság ügyvezetője kiemelte: a válság hatására változatlan maradt a vásárolt termékek darabszáma, a kosárérték jelentősen változott. „A kosárméret – vagy vásárolt darabszám – a szezonális hatás miatt magasabb jelenleg, jellemzően 32 darab terméket rakunk a kosárba, ami 20 különböző árucikket jelent." Hozzátette, a kosárérték viszont jelentősen változott, ami alapvetően két tényezőből áll össze: az első az infláció, ugyanis a korábbi 20 ezer forint körüli rendelési érték 10–15%-kal növekedett csupán az infláció miatt nyár óta. A kosárérték növekedése mögött áll ugyanakkor egy stratégiai döntés is: a Kiflinél október közepétől megemelték a szállításhoz kötődő minimum és ingyenes sávokat, ami további 5–10%-os kosárérték-növekedést hozott. A társaság a kereslet változására az úgynevezett „Pénztárcabarát választék" kategória bevezetésével reagált – az infláció hatásairól, a választék átalakításáról bővebben ebben a cikkünkben beszéltek.
A Kifli előfizetéses konstrukciójához hasonló kiszállítási opció egyébként az év végén a Woltnál is megjelent – mindkettő lényege az, hogy egy fix díj ellenében ingyenes kiszállítást vállalnak a cégek. Az ételszállító cég pedig törekszik arra, hogy maga is gyorskereskedelmi platformmá váljon, egy virtuális áruházhoz hasonló alkalmazássá, ahol a vásárlók akár fél órán belül mindent el tudnak érni, amire szükségük van, az éttermi kínálaton túl többek között a heti bevásárláshoz szükséges élelmiszereket, ruházatot, játékokat, kisállateledelt.