A globális felmelegedés miatt egyre nehezebben szállnak fel a repülők
Ha a globális felmelegedés és légiközlekedés összefüggéseiről van szó, általában arról szokás beszélni, hogy a hogyan hat a repülés a klímaváltozásra, nem pedig fordítva. Azonban Paul Williams, a brit Readingi Egyetem légkörtudományi professzora megfordította a kérdést, és a kutatócsoportjával tíz olyan görögországi repülőtér adatait vizsgálta, ahol az 1970-es évek óta évtizedenként 0,75 fokos felmelegedést rögzítettek.
A kutatók azt állapították meg, hogy a felmelegedés miatt évről-évre 127 kilóval könnyebbnek kellett lennie a repülőgépeknek ahhoz, hogy fel tudjanak szállni.
„Ez nagyjából egy átlagos poggyásszal utazó súlyának felel meg, vagyis minden évben eggyel kevesebb utast lehet szállítani”
– mondja Williams. Annak az elmagyarázását, hogy miért rossz a gépek felszállásának a meleg, egészen az alapoktól indított a CNN cikkében a szakértő: "Az alapvető kihívás, amit a felszálláshoz minden repülőgépnek le kell küzdenie, az az, hogy a repülőgépek nagyon nehezek, és a gravitáció a földön akarja tartani őket. Ahhoz, hogy legyőzzék a gravitációt, felhajtóerőt kell generálniuk, ami azt jelenti, hogy a légkör felfelé nyomja a repülőgépet.
A felhajtóerő több tényezőtől is függ, de az egyik legfontosabb a levegő hőmérséklete – és ahogy a levegő felmelegszik, úgy tágul, így csökken a repülőgépet felfelé lökő molekulák száma.
Ez a probléma különösen a nagy magasságban lévő repülőtereket érinti, ahol a levegő már természetszerűleg is vékonyabb, valamint a rövid futópályákat, ahol a repülőgépnek kevesebb hely marad a gyorsításra. Williams szerint, ha egy repülőgépnek 20 fokos hőmérsékleten 1981 méternyi futópályára van szüksége, akkor 40 fokos hőmérsékleten 2499 méternyire.
A futópályák hosszát bizonyos helyeken (például szigeteken, vagy zsúfoltan beépített környékeken) nemcsak bonyolult, hanem szinte lehetetlen növelni, a gépek súlyát viszont könnyen lehet csökkenteni, ha kevesebb utast/csomagot visznek. Ez a gyakorlatban azt eredményezi, hogy ha meleg van, akkor az utasok egy részét kénytelenek a földön hagyni a légitársaságok.